Sök

Annonssamarbete med SEB

Grundaren om techbolagets massiva expansionsresa: ”Samarbeten har varit motorn”

SEBFirstvetTillväxt

David Prien, Firstvet.

Hannah Runsten

Sedan starten 2016 har nätveterinären Firstvet gått från noll till intäkter på drygt 150 miljoner under 2022. Tillväxttakten har varit stadig, men resan har samtidigt varit långt ifrån spikrak. ”Vi har fått backa och göra om flera gånger”, säger grundaren David Prien.

Från att initialt ha varit en renodlad digital veterinärtjänst på den svenska marknaden till att idag finnas i samtliga nordiska länder samt Storbritannien, Tyskland och USA. Idag erbjuder nätveterinären Firstvet också både e-handel och nätapotek för djur.

”Vår veterinärtjänst har alltid varit det centrala i det vi gör. Men den utgör också en naturlig dörr till våra andra tjänster”, säger David Prien.

Visionen – den naturliga kontaktpunkten för veterinärvård

Idén till Firstvet väckes när David Prien såg ett stort engagemang inom husdjurscommunityn. Inte minst digitalt.

”Det blev för mig väldigt tydligt att det fanns en lucka på marknaden och ett behov av en digital veterinärklinik – både utifrån djurägar- och veterinärperspektiv.”

Visionen om att utgöra den naturliga kontaktpunkten för veterinärvård som hjälper folk på riktigt är lika aktuell idag som vid starten för sju år sedan.

”De lager vi adderat till vår grundtjänst i form av e-handel och nätapotek utgör extra värden inom ramen för vår vision.”

Fartgupp, milstolpar och fundament för tillväxt

Hos Firstvet insåg man tidigt att samarbeten innebar ett relevant nav i verksamheten. Försäkringsbolag, men även kennelklubbar och andra knutpunkter för husdjursägare blev en nyckel för tillströmmande kunder som också kom tillbaka.

”Samarbeten är motorn i vår verksamhet – och ett starkt fundament för vår framfart. Lanseringen med första försäkringsbolaget 2017 är en milstolpe som varit en av de viktigaste pusselbitarna för bolagets utveckling sedan dess”, konstaterar David Prien.

Vi underskattade dessutom komplexiteten som finns där rent regulatoriskt

Mer utmanande längs resan var att komma ut på den tyska marknaden.

”Det är generellt svårt att bara komma ut, men även att lyckas i Tyskland. Vi underskattade dessutom komplexiteten som finns där rent regulatoriskt på vårt område. Några gånger var vi nära att ge upp, men efter en lång resa har vi landat på ett bra sätt. Det är också en marknad där vi har god potential att växa.”

Även satsningen i USA fick ett bakslag. Men genom att återgå till det som bevisligen gett bra resultat för Firstvet tidigare börjar nätveterinärens affär ta fart även där.

”Vi riktade oss initialt direkt till kunderna med en abonnemangsmodell – precis som vi började med i Sverige. Men efter att ha hamrat på den spiken länge insåg vi att det var läge att återgå till det vi lyckats bäst med – partnersatsningar.”

Rätt stöttning – en framgångsfaktor

Firstvet har vid flera tillfällen tagit in kapital inför större expansionssatsningar. Under resan har Firstvet också bytt bank och landade hos SEB. David Prien konstaterar att de är på en plats med bolaget idag där de sannolikt inte hade varit utan SEB.

”Vi får otrolig stöttning från SEB, i allt från rena banktjänster till strategiska beslut inom bolaget. Vi har exempelvis haft stor hjälp av SEB när det kommer till valutatjänster, vilket gjort markant skillnad för vår tillväxt och lönsamhet.”

En av de grundläggande fördelarna är också, enligt David Prien, engagerade och lösningsorienterade personliga kontakter på banken.

”Det märks att de tar ansvar för oss som bolag. SEB har varit starkt bidragande till att vi idag befinner oss i ett stabilt och bra läge med Firstvet, med goda förutsättningar för fortsatt tillväxt.”

Här kan du läsa mer om vad SEB kan hjälpa dig med under din bolagsresa!

Skalar upp på befintliga marknader

Just nu har Firstvet siktet inställt på att rulla igång skarpt med en stor partner i USA. Generellt ligger fokus på att skapa ännu djupare och mer inarbetade samarbeten med partners på alla marknader.

Nu handlar det om att borra djupare där vi står

”Vi har validerat affären och kärnan i det vi gör. Veterinärverksamheten är en jättefin affär i sig. Nu handlar det om att borra djupare där vi står och jobba mot stabil lönsamhet i samtliga affärsben.”

Framåt är målsättningen att skala upp och bli lönsamma på befintliga marknader. När det finns en god stabilitet där är det dags för kommande kliv.

”Då kan flera marknader bli aktuella. Liksom att vidga vyerna tillsammans med olika samarbetspartners. Även om vi kommit en bra bit på bolagsresan känns det ibland också som att vi precis börjat”, säger David Prien avslutningsvis.

SEB hjälper dig som entreprenör längs hela din bolagsresa. Här kan du läsa mer om vad SEB kan hjälpa till med!

Läs mer