Till skillnad från nästan varenda annan e-handlare hade Myrqvist det kämpigt under pandemin. Snygga skor som passar bäst till fest och uppvisning var kanske inte det vi jagade mest efter när vi satt i mysbyxor i soffan och försökte vara presentabla i olika zoom-möten med kollegorna. “Det kändes som att vi hade prickat in en av de värsta produkterna att sälja under pandemin”, kommenterade vd:n Sebastian Öhrn utvecklingen förra året. Men när väl covid-pandemin ebbade ut så vände de något för Myrqvist. Förra året både ökade bolaget omsättningen och minskade förlusten. Det färska bokslutet som kommit in till Bolagsverket visar att trenden fortsätter. Förra året ökade bolaget sin omsättning från 18,9 miljoner kronor till 29 miljoner kronor. Samtidigt minskade förlusten från 3,2 miljoner kronor till 2,2 miljoner kronor. Trots det lever de inte upp till de egna ambitionerna. Bolaget siktade på 37 miljoner kronor i omsättning och ett positivt resultat, något de alltså inte nådde. Under året har bolaget också tagit in 2,5 miljoner kronor i en nyemission. Efter att den här artikeln publicerats hör Myrqvists vd Sebastian Öhrn av sig i ett mejl. "Vi hade satt upp ambitiösa mål vid en tidpunkt då vår försäljning ökade mer än 100 procent. Men som alla känner till så var 2022 ett år där makrofaktorerna slog hårt med inflation, svagare valuta, minskad köpkraft och högre räntor. Trots detta ökade vi vår försäljning med över 53 procent samtidigt som vi förbättrade resultatet markant. Det är en utveckling som jag är mycket nöjd med givet det ekonomiska läget där de många i branschen är glada om de inte har negativ tillväxt.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.