Svenska techprofilen Henrik Persson Ekdahl tog för tre år sedan sitt pick och pack från Marbella och flyttade till andra sidan jordklotet. Hans nya hemadress blev Sydafrika och sedan dess har han dragit igång flera olika verksamheter i landet, bland annat inom padel och hotell. Nu drar han igång ytterligare en satsning. Den här gången handlar det om Lunabelle Ventures, en agentur som ska hjälpa skandinaviska varumärken att slå igenom på den afrikanska kontinenten. “Afrika är på väg att bli världens största kontinent, sett till antal invånare”, säger Henrik Persson Ekdahl i ett pressmeddelande. “Skandinaviska varumärken har länge stått för kvalitet, trend och stil, inte sällan till överkomligt pris. Det är precis vad konsumenter här efterfrågar.” Agenturen ska alltså hjälpa skandinaviska varumärken inom det som kallas “affordable luxury”, alltså lyx till ett lite billigare pris, att etablera sig på jättekontinenten. Redan nu har man avtal med glasögonsuccén Chimi och med lyxiga mobilskalssäljaren Golden Concept. De sistnämndas produkter finns nu att köpa i Apple store i Sydafrika och Chimi har öppnat en egen butik i Kapstaden. Dessutom hjälper BPA Agency till att driva försäljningen på lokala e-handelsplattformar. “Min prognos är att detta kommer att bli en gamechanger för de varumärken vi tar oss an”, säger Henrik Persson Ekdahl. “Den afrikanska marknaden är annorlunda och komplex, men med en enorm köpkraft och potential. Det blir en win-win för både oss och dem.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.