Sök

Offerta gasar på och växlar upp – plockar in 9 nya medarbetare

Offerta

Jens Nilsson, grundare och vd på Offerta. Foto: Press

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Offerta, som ägs av Kinnevik-kontrollerade Metro, ska anställa nio personer. Det innebär en ökning med drygt 25 procent – på ett bräde.

I slutet av förra året kunde vi berätta att jämförelsesajten Offerta växlat upp på personalsidan. Då anställde bolaget bland annat en ny affärsutvecklingschef.

Nu storsatsar bolaget ytterligare och rekryterar nio stycken nya medarbetare.

Jens Nilsson, grundare och vd på Offerta, berättar för Breakit att de har “bra drag och bra momentum”. Han menar att satsningen är en effekt av de strategiska val man gjort.

“Vi kan välja att satsa på ytterligare förbättrat rörelseresultat eller fokusera på mer tillväxt. Det sistnämnda är det vi nu har valt. Ökad tillväxt kräver mer produktutveckling vilket i sin tur kräver fler anställda tjänster. Därför anställer vi nu nio nya medarbetare.”

Jens Nilsson berättar att bolaget inte har fått kapitaltillskott från ägarna Metro/Kinnevik för att göra satsningen, utan att den finansieras med självgenererat kapital.

De senaste tolv månaderna har Offerta förmedlat tjänster för 3,5 miljarder kronor. Nyss landade de även ett omfattande samarbete med Företagarna, med 45.000 nya företag som potentiella kunder. 

Exakt hur mycket det motsvarar i kronor och ören vill bolaget däremot inte avslöja, men Breakit har tidigare kunnat berätta att omsättningen väntades öka till 46 miljoner kronor under 2015, jämfört med 37 miljoner kronor 2014.

Under årets första fyra månader har tillväxten varit fortsatt stark, med 32 procent starkare omsättning jämfört med samma period förra året. Den totala försäljningen under årets första fyra månader landade på drygt 25,4 miljoner kronor.

Enligt Jens Nilsson är det bland annat långsiktigt, hårt arbete som är anledningen till framgångarna.

“Att skapa en marknadsplats är som att envist krama en snöboll. Den blir större och större och till slut rullar den av sig själv. Det gäller att förstå att människor som letar efter ett företag som kan hjälp dem med till exempel en renovering, inte fönstershoppar. I ett sådant läge vill man som kund bli kontaktad av någon och få en offert som man kan titta på i lugn och ro innan man bestämmer sig. Det erbjuder vi och vi märker att allt fler ser vinningarna med en marknadsplats som Offerta”, säger Jens Nilsson.

Någon exakt prognos för helåret vill Jens Nilsson däremot inte dela med sig av.

“Det är konfidentiellt men jag kan väl avslöja att vi går i en försäljning på 65-70 miljoner kronor, när det gäller vår coretjänst. Sen har vi även några andra projekt som kommer att ge lite ytterligare pengar på toppen.”

Enligt Jens Nilsson är bolagets mål att på olika sätt öka den privata konsumtionen av tjänster. På sikt är deras plan att det ska vara lika enkelt för en konsument att köpa en tjänst digitalt, som en produkt.

“Många av våra planer för att uppnå det är konfidentiella än så länge, men jag kan berätta att vi kommer att supporta våra kunder på betydligt fler sätt framöver. Vi kommer att erbjuda tilläggstjänster för företagen så att de blir bättre digitalt förberedda".

"Det kan handla om allt från att hjälpa dem att skapa en duglig hemsida, en snygg logga, en vettig e-postadress och samla in konsumentomdömen. Om de får hjälp med det så får de större möjligheter att lyckas nå ut med sina affärer", säger han.

Läs mer