Det är otvivelaktigt starka siffror Boozt redovisar för det tredje kvartalet, särskilt om man betänker e-handels generella utveckling i Sverige tidigare under året. Bolagets omsättning växte med nästan 17 procent till 1550 miljoner kronor under kvartalet. Boozt har fått viss draghjälp av valutaförändringen, men även räknat i lokal valuta var tillväxten tvåsiffrig (10,7 procent för att vara exakt). Det justerade rörelseresultatet, exklusive vissa engångsposter, blev 67 miljoner kronor – nästan tre gånger högre än motsvarande period i fjol. Rörelsemarginalen landade därmed på 4,3 procent, upp från 1,9 procent tredje kvartalet i fjol. “I tredje kvartalet bevisar vi vår förmåga att både kraftigt öka nettoomsättningstillväxten samtidigt som lönsamheten stärks ytterligare vilket därmed cementerar att vi levererar bäst marginaler i branschen”, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i rapporten. Bruttomarginalen försämrades samtidigt med några tiondels procentenheter och ligger kvar kring 40 procent. Hermann Haraldsson pekar på att bolaget tar marknadsandelar och säger att Boozt har en konkurrenskraftig lagerposition. Mot den bakgrunden höjer bolaget sina prognoser för helåret. Boozt somsättningstillväxt väntas nu landa i intervallet 11-15 procent, en uppjustering från tidigare 7,5-12,5 procent. Det justerade rörelseresultatet för hela 2023 väntas enligt den nya prognosen ligga i intervallet 350-390 miljoner kronor. Den tidigare bedömningen var 300-350 miljoner kronor. En fråga blir hängande kvar i luften: Har det svängt för den svenska e-handeln eller är Boozt ett lysande undantag?