Ungefär mellan 150 och 300 kronor. Så mycket har det kostat Jaan Vak och sambon Ninni Olsson att ladda elhybriden varje månad. Fram till nu. Det är tidningen Mitti som skriver om parets nota på 15.700 kronor för en månads laddning av bilen. Förklaringen till den salta notan är att det finska bolaget Vitra förutom elen även tagit betalt för parkering och roaming, en uppkopplingsavgift på nästan 7 euro, motsvarande drygt 80 kronor, i timmen, då bilen stått på en laddplats. Roamingavgiften gällde även när bilen var fullt laddad. Vid flera tillfällen ska bilen ha stått på upp till 46 timmar på platsen. ”Jag är inställd på att behöva betala, men man känner sig helt klart lurad”, säger Jaan Vak. Enligt honom fanns inga priser utsatta på stolpen. Han har nu kontaktat Konsumentverket. Bitras Skandinavienchef Martin Lundgren säger att inga fel har begåtts av företaget. Ändå kommer betalningskravet återkallas. Enligt Martin Lundgren blir det här ett ”tillfälle att utbilda och upplysa”, detta eftersom priserna alltid syns i appen (som Jaan Vak inte använde) och att just den aktuella platsen inte är avsedd för längre parkering. Nya regler som tydliggör vilken information som måste stå på laddstolpar har nyligen klubbats av EU.