Att 2023 har varit ett kämpigt år för många vore en grav underdrift. När det inte längre går att räkna de ”svarta svanarna” som ställer till det i världsekonomin på en hand, då vet man att vi är inne i en synnerligen tung lågkonjunktur. Men för de företag som agerar rätt just nu är det här ett ypperligt tillfälle att stärka affärerna framgent. En av de viktigaste punkterna för att komma ut som vinnare på andra sidan är att optimera er kundhantering. Agneta Lindahl Nevell, Presales Consultant på CRM-bolaget Efficy, förklarar: ”En trogen kund kostar hela fem gånger mindre att behålla jämfört med vad det kostar att skaffa nya. Försäljningen till återkommande kunder är även gynnsam vid 70 procent av alla kontakter, jämfört med bara 20 procent för nykunder.” Dessutom visar forskning från Bain & Company att en ökning på fem procent i kundretentionsgraden kan öka ett bolags resultat dramatiskt – mellan 25 och 95 procent. SYSTEMET SOM ÄR NYCKELN TILL ERT 2024 En annan viktig aspekt – när du väl har landat kunden – är att minska tiden det tar att stänga försäljningen. Inom B2B tar en normal säljcykel vanligtvis 102 dagar. Hela fyra månader – så lång tid tar det för 75 procent av alla affärer att stängas, enligt en undersökning gjort av Marketing Charts. I 46 procent av fallen tar det i stället sju (!) månader. Så, nöjdare kunder och snabbare försäljning är nyckeln till framgång. Men hur uppnår ni det? Att använda ett CRM-system som säljstöd är ett sätt. Med Efficys system kan ni till exempel få: * En centraliserad leadsinkorg Samla in, hantera och analysera all lead- och kunddata i en centraliserad inkorg och få på det sättet ett 360-perspektiv på kundernas resa med ert företag. Tack vare den centraliserade inkorgen kan bolaget ta säkra beslut och maximera potentialen hos varje lead, för att snabbare förvandla dem till trogna kunder. * Skräddarsydd information om dina leads ”Att hantera leads på rätt sätt kräver idag en noggrann övervakning.” berättar Agneta. ”Med Efficys CRM-system blir det enkelt att följa och kvalificera leadsen med hög precision. Genom att kartlägga deras interaktioner med varumärket får ni en djupare förståelse för kundens behov och kan därmed skräddarsy kommunikationen med dem. Dessutom får ni en tydlig bild av vilka de hetaste leadsen är och kan lägga mest krut på dem.” * Snabbare stängning av affärerna Med ett effektivt CRM-system får ni inte bara veta när någon är redo att konvertera, utan får också en bild av hur ni kan engagera dem på ett så effektivt sätt som möjligt. Insikterna som samlas in under bearbetningen av kunder kan stötta säljarna i att inleda en mer strategisk konversation vid uppföljningar. Genom personliga meddelanden vid exakt rätt tillfälle kan ert bolag ligga top of mind hos kunden och belönas med en ökad och snabbare försäljning. SÖMLÖS UPPLEVELSE NYCKELN TILL KUNDERNAS LOJALITET Grattis, ni har fått in ett gäng nya kunder och har minskat tiden till försäljning. Men hur går ni nu vidare för att göra kunden till en återkommande och trogen köpare? Där kommer en effektiv kundkontakt och support in, något som också görs möjligt genom Efficys CRM: * Skapa en sömlös upplevelse över kanalerna Agneta berättar: ”En kundresa idag består av ett flertal kontaktytor, där kunden tar kontakt via en kanal och följer upp genom en annan. Möjligheten att nå er via e-post, livemeddelanden, telefonsamtal eller sociala medier är en viktig del i att bibehålla relationen med kunderna.” Särskilt viktigt är det om ett problem uppstår någon gång under köpresan. En kund som inte får rätt hjälp i tid kommer knappast att återvända till er i framtiden. Om kunden stöter på problem kan ett CRM samla in feedbacken i alla kanaler och skicka vidare till supportavdelningen, som på så sätt får en tydlig bild av kundens upplevelse och kan leverera rätt hjälp. WEBBINARIUM: Få Agnetas bästa tips om hur du vårdar kunden genom hela kundlivscykeln * Förbättra svarstiden vid kundfrågor Kundservice ska ha som främsta uppgift att besvara och lösa alla kundernas problem i tid, och bör inte slösa tid på saker som manuell tilldelning av ärenden. Med ett CRM-systems ärendehantering kan ni organisera och automatisera stegen mot en lösning för kunden, vilket strömlinjeformar arbetsflödet och avlastar er support. I slutändan är det inte bara er kundservice som kommer att tacka bolaget – kunderna kommer att belöna er med återkommande affärer. Vill ni lägga grunden för att göra 2024 till ert bästa år någonsin? LÄS MER: Så kan Efficys CRM ge er en nystart!