Ljudboksbolaget Storytel lämnar rapport för tredje kvartalet och gör det med besked. Bolaget ökar på alla håll och kanter och vänder bland annat till rörelsevinst – för första gången sedan 2016. Strax efter börsöppning rusar aktien omkring 20 procent och handlas för strax under 29 kronor. Här är några hårda nedslag från rapporten: * Streamingintäkterna ökade med 13 procent till 842 miljoner kronor, 15 procent exklusive Ryssland. * Nettoomsättningen ökade med 11 procent till 896 miljoner kronor, 12 procent exklusive Ryssland. * Rörelseresultatet vände till vinst på 15 miljoner, vilket kan jämföras med minus 21 miljoner kronor motsvarande period i fjol. * Storytels ebitda, alltså justerade rörelseresultat, lyfte med 55 procent till 92 miljoner. "Storytel höjer sin guidning för 2023 baserat på det starka operativa och finansiella resultatet under kvartalet", säger vd:n Johannes Larcher i samband med rapporten. Storytel räknar nu med en justerad rörelsemarginal på 6,4 procent och ett operativt kassaflöde på minst 80 miljoner kronor. Samtidigt ligger guidningen kvar för organisk tillväxt av streamingintäkter, på 11 procent för 2023. Det är samma takt som i fjol. ”Trots en utmanande makroekonomisk miljö i Skandinavien och på flera andra kärnmarknader så är vittnar vår prestation i kvartalet om en motståndskraft för ljudboksmarknaden och för vår affärsmodell”, skriver vd:n vidare. Storytel lär få det hetare om öronen. I början av oktober lanserade nämligen streamingjätten Spotify sin så kallade ”Storytel-dödare”. Daniel Eks bolag gick live med sin ljudbokssatsning i Storbritannien och Australien. Spotifys bibliotek består av över 150.000 titlar och de som har Spotify Premium får 15 timmar ljudbokslyssnande. Vill man lyssna mer så ska det gå att köpa mer tid. Storytel försökte tona ner hotet med att Spotifys satsning var på engelska med bolagets aktie rasade på börsen. Aktien har handlats ner nära 40 procent bara det senaste året.