Hur tänker konsumenterna under black week och julhandeln, och hur påverkar inflationen kundernas köpbeteende? Strategierna för att lyckas är många, och minst lika många är de som bör undvikas. Att tänka i alternativa banor är också en metod som i vissa fall kan göra den största skillnaden. Sofia Nordblom, tillväxtchef på framgångsrika e-handeln inom hudvård, Glowid, förklarar att de jobbar aktivt med kampanjer och digitala events under hela året. ”Vi betraktar black week som en av våra kampanjer i raden och lägger inte större krut där än vi gör för våra andra större kampanjer. Vi kommer att hålla oss till vår profil och vara positiva, skapa en bra helhetsupplevelse, ha attraktiva och genomtänkta rabatter samt vara kreativa och fortsätta att göra saker på vårt vis.” STYRKAN I EN STARK COMMUNITY Hos Glowid har man sett att de tillfällen då de gör sina bästa kampanjer är när de gör något genuint med stark koppling till sitt eget varumärke. ”Vi har en stark community som vi månar om, vilket märks på responsen när vi genomför våra egna digitala event och återkommande högtider. Under 2021 bjöd vi exempelvis in våra kunder och vårt community ett storskaligt digitalt födelsedagsfirande. Under en vecka öste vi på med innehåll kopplat till firandet i våra digitala kanaler. Vi hade en rad erbjudanden och inslag som exempelvis guldbiljetter. Det blev en succé, inte minst försäljningsmässigt.” > Hos oss ska man få en upplevelse Hos Glowid ser man också att konkurrensen bidrar till att man inte satsar mer storslaget på black week. ”Vi säljer hudvård, vilket väldigt många andra e-handlare också gör. Där har vi en påtaglig konkurrenssituation att ta hänsyn till. Men självklart gör vi en satsning. Dock kommer vi vara noggranna med att vara mer än en rabatt – hos oss ska man få en upplevelse”, säger Sofia Nordblom. TIDIG MARKNADSFÖRING Emma Lindgren, digital konsumentexpert på Svea, intygar att man skapar sig en viktig fördel genom att ha nära till sina kunder. Som Glowid. ”Lojala kunder är något av det viktigaste för att överleva inom e-handeln idag. Och den fördelen har du nytta av även under högsäsonger som black week och under julhandeln. Under de här perioderna exponeras konsumenterna för massor av erbjudanden, och det är ett visst extrasteg för en kund att handla från en ny aktör. Där har du ett försprång hos dina befintliga kunder”, resonerar hon. > Det finns en tydlig fördel för er med en stor lojal kundkrets Enligt Sveas undersökning E-handelsindikatorn, där deras egna kunder agerar panel, får de kvartalsvis svar på vad som påverkat e-handelsföretagens tillväxt positivt respektive negativt. En tydlig trend man sett där är att kvartal fyra handlar om att stänga året på bästa möjliga sätt. Preliminära resultat från den senaste e-handelsindikatorn visar att en stor del av det som händer nu kommer vara avgörande för vad som händer framåt. ”De som kan gå ut och kommunicera sina black week- och julhandelserbjudanden i ett tidigt skede har ett försprång i år. Vi vet att konsumenterna framför allt kommer att spendera vid black week och under julhandeln, därför är det viktigt att hamna på kundernas radar vid dessa tillfällen”, säger Emma Lindgren I bruset av erbjudanden under black week finns det, enligt Emma Lindgren, också en tydlig fördel för er med en stor lojal kundkrets när det kommer till försäljning. ”Konverteringar från trogna kunder är lågt hängande frukt eftersom de redan har en relation till er. Dessutom har ni också en chans att stärka relationen ytterligare genom att tidigt hinta om de bästa erbjudandena”, säger Emma Lindgren. Vill du ta del av fler insikter från fjolårets black week? Här kan du läsa mer. MERVÄRDEN UTÖVER RABATT I prisjämförelseaktören Prisjakts återkommande undersökning Konsumentkompassen har man sett att fler säger att de kommer handla under black week i år jämfört med föregående år. Samtidigt har konsumenterna sagt att de kommer handla mindre under resterande del av kvartal fyra. ”Vi ser, liksom många andra, att priserna ökat generellt. Betydligt fler prisjämför idag jämfört med tidigare. Vi ser att konsumenterna i större utsträckning väljer billigare produkter med sämre eller färre funktioner. Är man i regel lojal till sitt varumärke väljer man i större utsträckning en billigare modell, alternativt att man faktiskt går till en annan aktör för att få ner priset”, säger Carl Lindholm, PR-ansvarig på Prisjakt. Ytterlige en aspekt att ta i beaktning inför black week är kundens förväntningar, som ofta är större än de faktiska erbjudandena som kommer. Emma Lindgren menar att e-handlarna i regel oftast erbjuder en rabatt på max 30 procent, och att de flesta erbjuder 10–20 procents rabatt. ”Tänk över vilka mervärden ni kan erbjuda era kunder utöver rabatt som gör att de väljer er framför konkurrenten. Kan ni erbjuda extra poäng i kundklubb, en summa till välgörenhet eller gratis frakt? Det kan vara avgörande för om konsumenten väjer er. Många kommer att erbjuda ungefär samma rabatt på liknande produkter. Ställ er frågan vad er målgrupp skulle uppskatta för typ av mervärde.” GEMENSAM NÄMNARE FÖR E-HANDELSVINNARNA En trend man sett i Sveas E-handelsindikatorn är att de e-handlare det går bäst för är de som tror att framtida tillväxt kommer bero på faktorer de själva kan påverka, exempelvis att satsa mer på personalisering eller att utveckla produktutbudet. De som däremot anger externa faktorer som lägre räntor eller starkare köpkraft hos svenska hushåll som främsta anledning till positiv tillväxt framåt går det generellt mindre bra för. ”Att fokusera på verksamheten och effektivisera samt optimera den oavsett vad som pågår i omvärlden, ser vi är viktigt. Att aktivt göra saker som går i linje med ert varumärke är alltså ett framgångsrecept, inte minst under black week och julhandel”, säger Emma Lindgren. > Se över er strategi för återkommande kunder Carl Lindholm poängterar också att det finns en viktig vinning med att gå igenom vad ni gör efter större försäljningsperioder som black week. ”I den mån ni lockar nya kunder, vad gör ni med dem sen? Hur ser ni till att de kommer tillbaka? Se över er strategi för återkommande kunder så att ni får kunderna med er även på sikt.” Nyfiken på att få djupare insikter kopplade till fjolårets black week? Läs mer här!