I februari stod det klart. Cdon köpte Fyndiq i en affär som värderade det sistnämnda bolaget till preliminärt 735 miljoner kronor. Det har beskrivits som ett nödvändigt drag från Cdon som stod för en förlust på 150 miljoner kronor i fjol och har som mål att vända till lönsamhet i år. Det är med affären i minne som man kan kolla på siffrorna för det tredje kvartalet. Jämförelsesiffrorna från motsvarande period i fjol var alltså innan köpet av Fyndiq. Enligt Cdon, som släppte sitt färska delår under torsdagseftermiddagen, har bolaget nu uppvisat vinst för tredje året i rad. Men det positiva resultatet gäller det justerade rörelseresultatet, ebitda. Ser man till rörelseresultatet enligt ebit så landar det på minus 21 miljoner kronor, en minskning från minus 26,3 miljoner kronor i fjol. Nettoomsättningen ökade med Fyndiq ombord med 15 procent till 122 miljoner kronor. Bolaget redovisar inte hur stor del av omsättningen som var organisk tillväxt för omsättningen men gör det vad gäller gross merchandise volume, alltså försäljningsvolymen. Totalt ökade GMV med 1 procent till 486 miljoner kronor. Den organiska tillväxten för Cdon-segmentet när det kommer till försäljningsvolymen minskade med 25 procent, skriver bolaget. “När jag närmar mig sex månader vid vd-posten kan jag med glädje meddelar att vi fortsätter att leverera på vår plan att skapa en lönsam och skalbar affär”, skriver vd Fredrik Norberg. Vd:n skriver vidare att det faktum att bolaget varit ebitda-positiva hittills i år skapar trygghet inför att bolaget når ebitda-breakeven för helåret. Den nya koncernen med Fyndiq och Cdon heter Cdon även om verksamheterna fortsätter att drivas som två parallella varumärken. Just Fyndiq var med i Breakits stora lönekartläggning, där det framkom att återförsäljaren, som marknadsför billiga prylar, betalar högst lön av alla e-handlare.