Slopade kvitton brukar vara ett sätt för butiker att minska sina avtryck på klimatet. Som när Ica 2020 började med digitala kvitton för alla deras medlemmar. Några som väljer att göra tvärtom är Asket som med start den 5 november ska ge alla kunder två kvitton, ett på den vanliga transaktionen och ett på vilken påverkan köpet har på klimatet. Det skriver branschsajten Habit. “Eftersom vi hittills enbart har fått veta priset som konsumenterna betalar för ett plagg har branschen skiljt mellan våra shoppingvanor och dess inverkan. Som ett resultat av det har vi samlat på oss en oåterkallelig miljöskuld”, säger medgrundaren August Bard Bringeus till sajten och fortsätter: “Tills vi sätter ett pris på vår planets resurser och förstår vad våra val faktiskt kostar kommer vi aldrig att göra eftergifter vad gäller den konsumtion vi tror att vi har rätt till.” Den senaste årsredovisningen visar att Asket hade en tillväxt på drygt 30 procent under förra året. Det innebar att försäljningen ökade från 101 till 133 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände från ett plus på 5,6 miljoner kronor till ett minus på 5,6 miljoner kronor. I årsredovisningen skriver Asket att de har påverkats av sviktande konjunktur och höga energipriser, vilket ska ha påverkat tillväxten negativt. “Detta i kombination med högre marknadsföringskostnader samt stora satsningar på personal och organisation har bidragit till försämrad lönsamhet på kort sikt”, skriver bolaget. I år har Asket påbörjat en etablering av ett dotterbolag i USA för att fortsätta sina satsningar på den marknaden. LÄS MER: Diplomatbarnen bröderna Bard Bringéus gjorde (typ) revolt – blev entreprenörer Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.