Juristappen Kliently ska göra jurister mer tillgängliga för fler – och det ska de göra genom att matcha och koppla ihop användarna med jurister genom en app. Bakom bolaget står grundarna Nadja Hatem och Anuta Sjunghamn och de meddelar att tjänsten nu har lockat över 3000 användare sedan starten – och att omsättningen hittills i år har ökat med 40 procent. Kliently grundades i slutet av 2021 och nu avslöjar grundarna att bolaget under det första året (alltså 2022) omsatte cirka 0,5 miljoner kronor. Minusresultat landade på 2,1 miljoner kronor. "Vi bestämde oss för att ägna oss åt vår dröm, nämligen att demokratisera juridiska tjänster genom Kliently", har Nadja Hatem tidigare sagt om satsningen. Några månader efter starten plockade grundarna också in 5 miljoner kronor i en investering från bland annat näringslivsprofilerna Elisabeth Thand Ringqvist och Jens Ingelstedt och PR-konsulterna Fredrik Pallin och Karin Bäcklund. Sedan dess har bolaget gjort flera satsningar för att växa verksamheten. Grundaren Nadja Hatem har bland annat satsat på en egen Tiktok-kanal på arabiska för att hitta en målgrupp som inte nås av den vanliga marknadsföringen. "Juridiken kan verka komplex för många, men med Kliently's plattform kan användare känna trygghet och förståelse. Vårt mål är inte bara att modernisera branschen utan också att göra den tillgänglig för alla, oavsett språk eller bakgrund”, säger grundaren i ett pressmeddelande. Så sent som i oktober i år förvärvade Kliently också grundarnas egna bolag HS Legal in i koncernen och döpte om verksamheten till Kliently Legal. Det bolaget ska ligga till grund för att Kliently nu ska kunna erbjuda även fysiska möten med jurister. Det bolaget omsatte 3,5 miljoner kronor under 2022 med ett resultat på minus 0,3 miljoner kronor. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.