Vad är väl en bal på slottet jämfört med en SaaS-fest i Stockholm? Det var trångt på Space när Breakit bjöd in SaaS-branschen, men stämningen var riktigt härlig! Ni som var där vet ju om att det blev en del intressanta diskussioner på scenen, men alla ni som inte tog er till Stockholm den här torsdagen ska inte bli utan innehåll! Vi passade på att fånga flera av entreprenörerna som deltog i programmet (inte alltid för att prata om samma sak). Några intervjuer har redan publicerats och andra kommer ni att kunna ta del av den kommande veckan. Med det sagt så blir det fokus på SaaS-summit i det här nyhetsbrevet. Men vi hade även en och annan smällkaramell från att bjuda på i veckan! VECKANS SAAS-SVEP * Först och främst vill jag tacka alla som kom på SaaS Summit, och alla som har läst och tyckt till om rapporten med både ris och ros. Här hittar ni SaaS-rapporten, här hittar ni vinnarna av de olika SaaS-priserna, här hittar ni Power Players of SaaS (som äntligen släppts för alla prenumeranter) och här hittar ni alla mingelbilder från eventet. * Samma dag kunde vi också avslöja att en ny storägare var på väg in i Modular Finance. Det är investmentbanken Rothschild som fått uppdraget att hitta en ny delägare, enligt Breakits källor. Modular Finance vd och medgrundare Petter Hedborg har däremot inte velat bekräfta uppgifterna. Han imponerar däremot med sin förmåga att inte säga mycket utan att säga något: “Det är min uppgift som vd och storägare att hela tiden ha en verktygslåda redo för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Modular Finance i de mål och planer vi sätter för bolaget”, säger Petter Hedborg till Breakits reporter Martin Hävner. * Dessutom avslöjade vi att annonserings-tjänsten Mediatool fyllde kassan med 80 miljoner kronor från de två riskkapitalbolagen Eequity och Fairpoint. Mediatools verktyg används för att reklamköpare ska kunna få bättre koll på sina investeringar. Vd:n och medgrundaren Alexander Högman säger att de såg investeringen som en bra chans för att kunna skynda på bolagets etablering. “Vi var inte tvingade att få in kapital men kände att vi sitter på ett riktigt bra verktyg som kan bli standard i vårt segment. Fast då behöver vi springa fortare och det ska vi använda pengarna till.” * Jag själv passade på att prata med Wints vd Daniel Johansson. Wint borde egentligen ha varit med i årets SaaS-rapport, men jag erkänner att jag inte hade koll på hur snabbt de faktiskt vuxit de senaste åren. Nu var det för sent för så stora ändringar i innehållet. Nästa år kanske Wint fortfarande är stora nog att ta plats bland rapportens många SaaS-bolag. Intäkterna verkar åtminstone fortsätta utvecklas i fin takt. Men det var framförallt utvecklingen kring 2018 som jag och Daniel Johansson pratade om. Det var då som Wint stod inför ett vägskäl och bestämde sig för att göra en drastisk förändring. Vad det var kan ni läsa mer om här. * Bokios vd Viktor Stensson var på scenen under SaaS Summit. Där pratade han om pivotering tillsammans med Insurely-grundaren Lotta Rauséus och Soundtrack Your Brand-grundaren Ola Sars. Han fick också några tuffa frågor från Breakits Stefan Lundell om stormen kring bolagets slopade gratistjänster. Här får ni några av frågorna och svaren: När ni gjorde “gratis för alltid” till en del av affärsidén, såg ingen av er risken att ni inte skulle kunna leva upp till det löftet? “Det gjorde vi inte. Det var en miss kan man väl säga. Det är klart man kan förstå varför folk är förbannade. Samtidigt måste vi göra det som är rätt för bolaget, och det var detta. Och då finns det inte så mycket att göra”, svarar Viktor Stensson. Borde ni inte då, sensommaren 2021, ha tänkt efter en extra gång och frågat er om ni verkligen skulle kunna leva upp till gratislöftet? “Det finns mycket saker man kan göra annorlunda med facit i hand. Det fanns ingen medveten strategi att lura några kunder. Det är inte så vi jobbar. Vi vill genuint att hjälpa bolag att bli framgångsrika”. Varför fick kunderna bara en månad på sig att flytta sin bokföring till en annan tjänst om de ville undvika att få en faktura från er? “Vi ville ju göra de här förändringarna så att vi skulle kunna gå vidare och driva vår verksamhet på det sätt vi vill. Vi visste att kunder skulle bli missnöjda. Då tänkte vi att det är bättre att vi tar den pucken nu, och sedan kan vi gå vidare. Både vi och kunderna”, säger Bokios vd. Breakit får många mejl om det här. Hur har det sett ut i din inkorg? “Det finns en mindre grupp kunder som är missnöjda, absolut. Men den stora massan har accepterat det här. Men har man 70.000 kunder så engagerar man, och om det då är 100 som är arga så blir det mycket oväsen från därifrån”, säger han och fortsätter: “Det är klart vi får mycket mejl till support och så. De flesta är sakliga, men det finns några som är missnöjda och arga. Då får man hantera det”. Här hittar ni hela artikeln.