Vroooooom. Sofia Alexus visste precis hur SaaS-bolaget Kundo skulle låta när hon i våras tog över som vd. Alexus kom då från en roll som kommersiell chef på buduppstickaren Airmee och innan dess jobbade hon på raketen Trustly och storbolaget Ericsson. Kundo grundades 2009 och är en plattform som samlar din digitala kundservice, oavsett kanal. På SaaS Summit rev hon av applåder när hon pratade om prissättning för snabbväxare i branschen. Förutom prissättning så brinner hon även för varumärkesidentiteter inom techbranschen. “Om du kollar på de största SaaS-bolagens hemsidor så är det en snarkfest. Alla ser likadana ut med ljusblå eller rosa färger och små bokstäver. Det är lågt hängande frukt – ta position inom SaaS!”, säger Sofia Alexus till Breakit när hon klivit av scenen. Sofia Alexus menar att branschen är grundad av duktiga utvecklare, men designkunskapen är det si och så med. “Varumärke är inget man får med sig från KTH eller Chalmers. Det man skapar är en relativt tråkig, men ordnad yta. Det är viktigare att vi ser professionella ut än att vi driver en kreativ process, verkar många tycka". [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/d1c3b0fe15aef25e1bedcd1e5ebdb347.jpg] När Sofia Alexus var på Airmee lyckades teamet leverera en årlig tillväxt om 55 procent och genomföra en total omgörning av identiteten. Hon har även spenderat 3,5 år i Silicon Valley – där varumärket är allt. “I USA pratar man också mycket om personal branding. Att våga stå ut som person.” Nu är Sofia Alexus i full fart med att förändra Kundos varumärke från grunden. Från vart de står idag till det de vill bli i framtiden. Och det finns en hel del lärdomar från sina tidigare roller som hon kommer att väga in. Kan du ge oss en hint om hur det blir? “Vi vill transformera oss och bli ett bolag som är attraktivare, smartare och som driver mot att skapa meningsfulla och tilltalande lösningar i linje med aktuella trender.” Här är Kundo-vd:ns fem punkter för en sexigare och roligare look för ditt SaaS-bolag: 1) SLUTA SPELA SAFE “Om man inte positionerar sig själva och tydligt förklarar värdet av det man gör, så gör kunderna det åt en. Och det blir inte bra. De skulle säga typ att Kundo var ‘lite bättre än e-mail’. Kunderna som churnar har inte förstått värdet och då har vi misslyckats med att berätta vad vi är bra på. Risken är då att man stagnerar, ebbar ut och stannar vid sina 200-500 kunder.” 2) TA REDA PÅ VEM DU ÄR OCH UTGÅ FRÅN DET “Hitta ditt DNA. Först tar du fram varumärkesplattformen och sen den grafiska profilen. Kundo är mitt i detta arbete nu. Vi tar bland annat fram vilka ord som belyser vad vi är, som ‘simple’ och ‘attractive’. Och istället för att titta på vad dina konkurrenter gör – kolla på performance-drivna varumärken som till exempel inom sport och fordon. Jag har tittat på exempelvis Tesla och Nike och utgått från dessa istället.” 3) SLÄNG INTE UT PENGAR PÅ STORBYRÅER “Jag ska vara ärlig och säga att jag hatar reklambyråer. Är du inget stort SaaS-bolag så ska du inte lägga pengar på en stor reklambyrå. Det behöver inte vara dyrt. I ett litet bolag kan man röra sig framåt fort, utmana kostnaden och hur lång tid saker borde ta. Kroka arm med frilansande konsulter. På Kundo har vi en konsult som sitter 80 procent hos oss och som har fått tillgång till hela vår ‘growth-låda’. Hitta en konsult som kan bli en del av bolaget så personen förstår det inifrån och ut.” 4) TA OVÄNTAD HJÄLP “Våga ta in någon eller några från en helt annan bransch. Skriver du kontrakt med en byrå som jobbar med andra techbolag får du samma grej. På Airmee plockade vi bland annat in en frilansande duo som till vardags jobbade med modeeliten som byggde vår hemsida. Det är en sjukt spännande branschklasch.” 5) VAR MODIG “Våga stå ut, gör något roligt! Äg ditt område. Det är jättebra om man vågar tycka och ha en point of view – var inte ängslig mot kund. Om man är säker på sin sak så följer kunderna det.” Kundo ökade sin nettoomsättning från 51,8 miljoner kronor till 59,7 miljoner under 2022. De vände samtidigt en vinst på 3,1 miljoner kronor till en förlust på 11,7 miljoner. Bolaget har idag 45 anställda.