E-handeln har det tufft just nu i Sverige. Stigande räntor och inflation slår mot köplusten hos många shoppare och vi är nog många som tänker en extra gång innan vi klickar hem något. Det bekräftas av Svensk Handels e-handelsindikator som visar att omsättningen i branschen sjönk med 19 procent under september. Och det blir ännu värre. Eftersom e-handelsindikatorn mäts i löpande priser, och vi dras med en efterhängsen inflation, så bedömer Svensk Handel att försäljningen mätt i volym föll med cirka 24 procent. “September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel. “Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin har det fortsatt tufft.” Det är de lite dyrare köpen som byggvaror och möbler som drabbats hårdast medan klädförsäljningen faktiskt ökar 10 procent, en ökning som till stor del är driven av inflation. “Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat”, säger Per Ljungberg. “Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att second hand kommer gå riktigt bra även nu i jul”. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.