Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Så växer du ditt bolag med klimatet i fokus (och så har man gjort på Polarium)

SwedbankPolariumTillväxt

Sofia Wallén, Swedbank, Stefan Jansson, Polarium, Boel Rydenå-Swartling, impactinvesterare.

Hannah Runsten

Att ta hållbarhetsfrågor på allvar – inte minst med fokus på klimatet – har blivit en av de viktigaste nycklarna för tillväxtbolag idag. Climate tech-boomen är tydlig, och här gäller det att hänga med. Batteribolaget Polarium tajmade sin satsning väl, och medgrundaren Stefan Jansson avslöjar vad de gjort för att lyckas växla upp på ett hållbart sätt. Vi tittar också närmare på orsakerna till den starka trenden, vad investerare och bank ser efter (och varför) samt hur du tar ditt bolag till nästa nivå med klimatet i fokus.

Polarium är det tredje batteribolaget Stefan Jansson varit med och grundat. Hos det föregående bolaget tillverkades blybatterier. Stefan själv konstaterar att man med blybettarierna kunde fylla ett viktigt syfte, men att tekniken bakom var långt ifrån hållbar. Tillsammans med riskkapitalisten Harald Mix grundade han – med ett helt nytt hållbarhetsfokus – Polarium 2015.

”Med Polarium ger vi exempel på att man ibland behöver våga bryta gamla normer för att uppnå något nytt, positivt”, säger Stefan Jansson.

Cirkulär modell

Enligt Stefan Jansson bygger stor del av Polariums hållbarhetsmodell på ett cirkulärt upplägg. Produkten ska först och främst tjäna sitt liv och kunna återvinnas för att därefter kunna bli till en ny produkt. Idag är Polarium en stor leverantör till telekombranschen, och de levererar också batterier till bland annat länder i Afrika där batterierna används tillsammans med solceller.

”Utöver att vi där tar hand om, återvinner och skapar nya produkter av vårt avfall, så minskar vi användningen av Diesel avsevärt, vilket resulterar i en stor koldioxidbesparing.”

Det är då det blir ekonomiskt hållbart på riktigt

När det kommer till den ekonomiska hållbarhetsaspekten resonerar Stefan Jansson i banorna att man först behöver ta fram och tillverka en produkt, därefter sälja produkten som kunden har nytta av. Kunden betalar och är så pass nöjd att han eller hon vill handla igen, vilket leder till en repetitiv process.

”I slutänden ska det bli en vinst för alla inblandade. Det är då det blir ekonomiskt hållbart på riktigt”, menar Stefan Jansson.

Ignorera inte detaljer

Att man på Polarium har vissa givna fördelar som är gynnsamma, inte minst på sikt, är Stefan Jansson tydlig med.

”Vi erbjuder ett värde där kunden kan sänka sina kostnader och minska sitt klimatavtryck bland annat genom minskade koldioxidutsläpp. Det kommer inte att bli mindre viktigt längre fram.”

Stefan Jansson har också ett skarpt tips när det kommer till långsiktig hållbarhet: ta detaljer (i synnerhet sådana kopplade till ett problem) på allvar – och det snabbt.

”Detaljer är spännande, särskilt viktiga detaljer. Gå till botten med saker och se till att det finns en hållbar och realistisk plan. Stöter du på ett problem – även om det verkar litet – var ärlig mot dig själv och lös det omedelbart. Väntar du så är risken stor att det bara växer.”

"Det ska finnas mål som kan följas upp"

Sofia Wallén, serviceutvecklingschef på Swedbank, fascineras över den tydliga passion och drivkraft många har när det kommer till att ställa om mot ett mer hållbart samhälle. Hon konstaterar samtidigt att det blir allt viktigare att som bolag att kunna visa på en tydlig hållbarhetsstrategi.

”Vi som bank ser alltid först och främst hela perspektivet i fråga om bolagets ekonomi och affärsplan, oavsett bolagsfas. Samtidigt har vi en djupgående branschexpertis inom hållbarhetsområdet och är snabbfotade när det kommer till att vara med under bolags omställningsresor. Men vi behöver också se en förbättring som vi kan mäta. Det ska finnas mål som kan följas upp.”

Vill du veta mer om hur ni kan ta ert företag i en mer hållbar riktning? Klicka här!

Impactinvesteraren Boel Rydenå-Swartling fyller i att det har skett en utveckling över tid. Att bolag tidigare kunnat ha en grön positionering som varit lite ”rund i kanterna”.

”Nu finns krav på hållbarhetsredovisning och man måste kunna bevisa vad som görs. Det kan exempelvis handla om KPI:er som mängden koldioxidreduktion, eller antalet hjälpta personer inom det sociala hållbarhetsområdet.”

Förändra de traditionella spelreglerna med ny innovation

Boel Rydenå-Swartling instämmer med Stefan Jansson i fråga om att man idag ofta behöver förändra de traditionella spelreglerna för att lyckas med sina hållbarhetssatsningar.

”Det sker en hel del innovation även inom redan existerande branscher, och det jobbas också på många fronter samtidigt, vilket krävs idag för att fortsatt vara en stark aktör.”

De som gör bra satsningar inom AI, cybersäkerhet, greentech och climate tech har ett försprång

Finansieringsmässigt ser hon också en tydlig trend – inom vilka områden man har lättast att få finansiering i tider med låga värderingar och när det generellt är tufft att resa kapital över huvud taget.

”De som gör bra satsningar inom AI, cybersäkerhet, greentech och climate tech har ett försprång. Idag finns det också en hel del VC-bolag som verkar inom specifika områden och enbart fokuserar på exempelvis greentechbolag.”

Relevant samsyn på hållbarhetsfrågor

Sofia Wallén menar att det finns en relevant poäng i att samarbeta med finansiärer som delar dina värderingar.

”Finns det en samsyn på hur ni vill jobba med hållbarhetsfrågorna förbättrar ni förutsättningarna för ett långsiktigt bra samarbete avsevärt. Långsiktiga kundrelationer är också något vi på Swedbank är väldigt måna om.”

Swedbank hjälper dig att utveckla ditt företag! Läs mer och bli kund här!

Läs mer