Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rickard Lykos skönhetsimperium fortsätter gasa – vinsten drogs ner av sega produkter

Rickard Lyko, vd Lyko. Foto: Press och Instagram

E-handelsjätten Lyko blottar siffrorna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Skönhetsjätten Lyko ökade sin omsättning med 25 procent i det fjärde kvartalet. Rickard Lykos e-handlare ökade omsättningen till 705 miljoner kronor, upp från 560,8 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. 

Försäljningen var något lägre i det tredje kvartalet än det andra kvartalet, vilket kan bero på säsongseffekter. 

Rörelsevinsten i den senaste delårsrapporten sjönk samtidigt med fyra miljoner kronor och landade på 20 miljoner kronor. Detta kan delvis förklaras av att Lyko dras med en kvarvarande utförsäljning av så kallade “slow movers” från föregående kvartal, skriver vd:n i samband med rapporten. 

I Norden växte Lyko med 25 procent i tredje kvartalet. Motsvarande siffra för hela Europa ligger på över 50 procent. 

Expansionen till Finland beskrivs som en succé men en försäljningstillväxt på 140 procent i kvartalet. Även Lykos satsning på skönhetskalendrar, där förberedelserna gjordes i Q3, beskrivs som mycket framgångsrik. Den mest exklusiva av julkalendrarna, där det fanns 1700 exemplar, sålde slut på typ en timme. Totalt var det över 37.000 kunder som stod i kö.

Lyko, som primärt säljer på nätet, står nu redo att slå upp dörrarna för sin “fabship store” vid Sergels torg. 

“Butiksöppningen blir samtidigt starten på årets peak period och hela organisationen är nu på tå för att lyckas med de sista förberedelserna inför black week och julhandeln”, skriver Rickard Lyko.

Läs mer