Lovisa Qvarner, Oliver Åsbacka och Richard Valleryd var lika delar frustrerade som innovativa när de skulle ta sina respektive flyttlass till Stockholm. Deras delade irritation över hur bostadsmarknaden fungerade som nyinflyttad i stan lade grunden för plattformen Dibz, som samlar alla bostadsköer på ett och samma ställe och som framför allt riktar in sig på sociala medier. Dibz, som såg dagens ljus 2021, har vuxit ordentligt. Bolaget var med i Handelshögskolans affärsinkubator SSE Business Lab och en av investerarna är King-grundaren Sebastian Knutsson som genom inkubatorn följt bolaget sedan första kodraden. Totalt har Dibz tagit in 6,6 miljoner sedan start, från bland annat Sebastian Knutsson och Nordnets Rasmus Järborg, och förra året växte omsättningen från runt 150.000 kronor till 2,4 miljoner kronor. Resultatet landade på minus 3,2 miljoner. “Det har varit ett väldigt positivt mottagande på marknaden”, sa Lovisa Qvarner, som är ordförande och vd för Dibz, i våras. Dibz har dubblat användarbasen från i fjol till nästan 50.000 och värvar nu en annan startup-vd för att gasa tillväxten ännu mer, enligt ett färskt pressmeddelande. Nyförvärvet är Amanda Larsson, tidigare vd och grundare av granolabolaget Färsking, som efter att hon sålt livsmedelsbolaget till Evanoff Group nu börjar på ny kula som affärsutvecklare i Dibz. Granola-entreprenörens fokus i bolaget kommer att ligga på tillväxt och strategi samtidigt som startupen gör sig redo att bredda till nya marknader. “Amandas framgångshistoria och hennes förmåga att omvandla en vision till verklighet är precis den typ av person vi söker på Dibz. Vi ser fram emot att skriva nästa kapitel i vår historia tillsammans med henne”, säger Lovisa Qvarner i en kommentar. Amanda Larsson säger att hon har följt Dibz från sidlinjen. Hon är imponerad av bolagets framfart och potential. "Det känns därför väldigt roligt att ansluta till teamet i detta spännande skede av bolagsresan och fortsätta demokratisera nästa generations bostadskömarknad."