Det gamla viralfenomenet Kit var under några år otroligt heta. Deras klipp älskades av sociala medier och begreppet Kitfilmer föddes när allt fler ville använda sig av korta, informativa klipp med grafik i sociala medier. Succén kom dock av sig och 2018 kunder vi på Breakit rapportera om hur flera viralsajter hade tappat sin viktiga räckvidd på Facebook. Samma år delades Kit också i två delar. Den ena delen blev teknikbolaget Storykit som hjälper andra företag att göra enkla videofilmer för sociala medier. Den andra delen blev den sociala mediebyrån Kit som idag är en del av People People People. Nyligen kunde Breakit avslöja att Kits konton i sociala medier var på väg att säljas till Per Grankvist mediesatsning Vad vi vet. Den affären är nu klar och redan i augusti förvandlades Kits konton i sociala medier till Vad vi vet. En förvandling som flugit lite under radarn i mediesverige. “Det var en ren aktieaffär. Kit blev delägare i Vad Vi Vet och vi tog över deras kanaler som nu bytt namn och integrerats i vår verksamhet och gör att vi når ännu fler med vår allmänbildning”, skriver Per Grankvist i ett mejl till Breakit. Affären innebär alltså att Vad vi vet har fått tillgång till Kits stora sida på Facebook med 221.000 följare. “Det känns väldigt bra. Vi har fått många hejarop från de som tidigare följt Kit då de uppskattar att de nu får mycket fler förklaringar av aktuella ämnen, och att de dessutom nu får poddar, nyhetsbrev och tillgång till mer än tusen faktagranskade förklaringar på vadvivet.se”, skriver Per Grankvist och fortsätter sedan: “Efter affären har vi nu närmare 600.000 följare, bara på Metas plattformar, och det gör att vi är ännu bättre på att dra nytta av det stora intresset för allmänbildning i samhället.“ Kristina Berg är vd på Kit och hon säger till Breakit att Vad vi vet kommer att hantera den dagliga driften av kanalerna. Samtidigt som Kit och People People People blir en del av ägargruppen och kan fortsätta dela relevanta inlägg för Kit och deras kunder. "Sociala medier-landskapet har förändrats en hel del sedan KIT startade med sin ganska banbrytande journalistik som byggde helt på hög organisk räckvidd, så går det inte riktigt att arbeta längre och vi har därför tagit beslutet att fokusera på uppdragsproduktion för kunder som ofta har komplexa kommunikationsutmaningar", säger hon och fortsätter: "Däremot är det fantastiskt att allt det arbete som vi har gjort genom åren journalistiskt inte går om intet – Per Granqvist och hans gäng är helt rätt för att ta stafettpinnen vidare." Vad vi vet omsatte 4,7 miljoner kronor 2022 med ett resultat på minus 2 miljoner kronor. Kit omsatte i sin tur 10 miljoner kronor med ett resultat på minus 0,2 miljoner kronor.