Det amerikanska streamingbolaget Netflix har redan gått från fysiska produkter till bara strömmat innehåll (de skickade ut dvd:er i början). Nu verkar det som att bolaget vill göra en omvänd resa och börja sälja grejer igen. Bloomberg rapporterar att Netflix har långtgående planer på fysiska butiker. Nyheten väcker instinktivt två frågor: Varför och för vad? Att plattformen vill casha in på merchandise från populära tv-serier och filmer är en del av svaret. Netflix House, som konceptet heter, ska också ha konstutställningar och servera rätter kända från matlagningsprogrammen. De första fysiska affärerna öppnar i USA 2025 men det är fortfarande oklart vart. Josh Simon är chef för konsumtionsprodukter på Netflix. Han tror att efterfrågan är stor då användarna ”älskar att kasta sig in i filmernas och tv-seriernas universum” och att Netflix vill ta det här ”till nästa nivå”. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.