Den brittiska startupen Yepic AI gick ut med hakan högt. De skulle använda deepfakes, alltså bilder eller filmer som lurar ögat att tro att det är riktiga människor som gör något men som är helt maskinellt tillverkade, för ett gott syfte. Framför allt skulle dessa deepfakes alltid göras med samtycke. Men bolaget gjorde bort sig på första försöket, kan man säga. I en pitch till en reporter på nyhetssajten Techcrunch från en representant för bolaget användes två deepfakes av reportern i fråga – utan att bolaget frågat om lov eller fått tummen upp att köra. När Techcrunch bad Yepic svara på varför detta kunde hända, trots löften om samtycke, så svarade vd:n Aaron Jones att ”varken han eller någon i Yepic-teamet var direkt involverade i skapandet av videorna i fråga”. ”Vårt pr-team har bekräftat att videorna skapades specifikt för journalisten för att dra uppmärksamhet till den otroliga tekniken som Yepic har skapat”, fortsatte han. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.