Funera, som bäst kan beskrivas som en digital begravningsbyrå, har stängt böckerna för 2022. Trots en ökad omsättning blev det minusresultat. Under perioden som sträcker sig från januari 2022 till december 2022 uppgick omsättningen till 8 miljoner kronor, med ett minusresultat på 418.000 kronor. En vändning åt fel håll jämfört med året innan, då bolaget gjorde vinst på 405.000 kronor. Det har gått upp och ner för Funera genom åren. 2020 gjorde bolaget en vinst på 1,5 miljoner kronor, men 2019 en förlust på 1,9 miljoner kronor. Åren dessförinnan följde samma mönster – vinst på 247.000 kronor 2018 och förlust på 13 miljoner kronor 2017. Bolaget har fem anställda. 2022 uppgick personalkostnaderna till 1,8 miljoner kronor, jämfört med 2 miljoner kronor året innan. Den digitala begravningsbyrån, som vill göra det smidigare för anhöriga att planera vägen till sista vilan – till ett lägre pris än sina traditionella konkurrenter, grundades av Dennis Jillvert och Håkan Ramsin 2013 med ambitionen att modernisera och digitalisera branschen. Styrelsen består av Dennis Jillvert, som är ledamot och ordförande, samt Lars Göran Manuel Stålhös som ledamot. Det här är en artikel som är skapad med hjälp av AI. Har du frågor eller synpunkter om den här artikeln? Mejla ai@breakit.se – våra AI-artiklar utvecklas löpande.