Sweetspot grundades för cirka sex år sedan av Henrik Ahlin som idag är bolagets vd. Sweetspot har tagit fram ett affärssystem som är specialdesignat för golfklubbar. I tjänsten ingår även en bokningsmodul som spelare kan använda för att boka speltider på den aktuella banan. Sweetspot har drygt 40 av totalt 450 svenska golfklubbar på sin kundlista. Det är det Svenska Golfförbundets fel att inte den andelen är högre, menar bolaget. Förbundet har nämligen ett eget affärs- och bokningssystem, GIT, som alla medlemsklubbar (nästan alla golfbanor i Sverige) i praktiken måste använda och därmed betala för. Och klubbarna är inte särskilt sugna på att betala för två system. Mot den bakgrunden lämnade techbolaget in ett klagomål till Konkurrensverket i våras där Sweetspot anklagade förbundet för missbruk av dominerande ställning. Men myndigheten valde att inte ta upp ärendet av resurs- och prioriteringsskäl. Nu stegras konflikten. Sweetspot vill få saken prövad och stämmer därför förbundet. ”Detta är viktiga frågor för hela branschen som måste få en grundlig prövning i sak, och det är därför vi nu väljer att gå vidare med en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen”, säger Henrik Ahlin. MOT MONOPOL I stämningsansökan pekar bolaget på konkurrenslagen och EU-fördraget och vad som står där avseende missbruk av dominerande ställning. Stämningen fokuserar på den "tvångsavgift" som klubbarna enligt Sweetspot måste betala för GIT. ”Vi är oroade över det faktum att golfförbundet tvingar samtliga klubbar att betala för alla tjänster som förbundet erbjuder oavsett om dessa används. Vi tror vi på en fri marknad där utbud och efterfrågan gäller och där alla vi som gillar golf får maximal frihet att bestämma själva och inte minst ge golfen optimala förutsättningar. Så är det tyvärr inte idag”, säger Henrik Ahlin. Svenska Golfförbundet skriver i en kommentar till Breakit att förbundet kommer att bestrida samtliga yrkanden och att det ser fram emot en rättslig prövning. "Inget av det som Golfförbundet gjort eller gör bryter mot konkurrenslagens bestämmelser. I sak handlar det om medlemsföreningarna (golfklubbarna) ska förbjudas att i demokratisk ordning besluta om att tillsammans utveckla, finansiera och äga ett verksamhetssystem som GIT. Sweetspots stämning är alltså direkt riktad mot samma golfklubbar som bolaget hoppas ska välja Sweetspot som leverantör", säger Bo Bengtsson som är biträdande generalsekreterare på Svenska Golfförbundet. Sweetspot omsatte nästan 8 miljoner kronor under 2022, upp från 4,6 miljoner under föregående år. Rörelseresultatet uppgick till minus 15 miljoner ifjol.