”Storytel-dödare”. Så kallas den. Spotifys ljudbokssatsning som Daniel Ek presenterade igår. Streamingjätten erbjuder 150.000 titlar och 15 timmars lyssnande inom ramen för sina premiumabonnemang. Satsningen är redan live i Storbritannien och Australien och kommer snart att rullas ut i USA. Storytel har inte dött på fläcken men nog blev bolagets aktie åtminstone tillfälligt sårad av nyheterna. Den föll nämligen 15 procent under onsdagen. I en kommentar direkt efter Daniel Eks presentation sa Storytels vd Johannes Larcher att tillkännagivandet var väntat och att det bekräftar att ljudboksmarknaden är väldigt attraktiv. I en intervju med DI utvecklar Storytel-vd:n sina tankar. Budskapet är att Storytel är ”bäst i klassen” när det kommer till utbudet och att bolaget inte känner sig hotade. ”Spotifys erbjudande fokuserar på engelskspråkiga marknader, som är en väldigt liten del av Storytels marknad”, säger Johannes Larcher. Han verkar inte såld på Spotifys prismodell, med en begränsning på 15 timmar i månaden. Johannes Larcher säger att obegränsad lyssning är den bästa modellen för hela industrin – författare, förlag och kunderna. Storytel har flera olika sorters abonnemang med obegränsad lyssning men också en basnivå med 20 timmar i månaden. Spotifys besked och satsning kan ses mot bakgrund av att de båda svenska ljudbolagen aviserade ett samarbete våren 2021. Det väckte då hopp om Spotify skulle köpa Storytel. Men bara några månader senare kom tvärvändningen: samarbetsavtalet var “under översyn”. Något partnerskap blev det alltså aldrig och nu verkar det som att Spotify vill åka solo inom ljudbokssegmentet.