Spotifys satsning på ljudböcker har kallats “Storytel-dödare”. Där är vi inte på långa vägar än. Men nog fick det svenska ljudboksbolaget ta emot några rejäla smällar på tisdagen, åtminstone på börsen.
Efter ett par timmars handel hade aktien nämligen fallit med 17 procent, tidvis ännu mer än så. Storytel-aktie har inklusive det senaste raset tappat 88 procent av sitt värde under de två senaste åren.
Fallet föregick av Spotify gav mer information om den ljudbokssatsningen som den svenska streaminggiganten har flaggat för många gånger tidigare. Framöver kommer 150.000 ljudbokstitlar och 15 timmars lyssnande ingå i Spotify Premium. Satsningen är live i Storbritannien och Australien och kommer snart rullas ut i USA. Därefter väntar resten av världen.
Storytels vd Johannes Larcher ger följande kommentar apropå den tilltagande konkurrensen:
"Spotifys tillkännagivande var väntat och bekräftar att ljudboksmarknaden är väldigt attraktiv och snabbväxande. Detta är positivt för hela branschen", säger han och betonar att bolaget har en strategi som går ut på lönsam tillväxt och där bolaget fokuserar på Norden, Nederländerna, Polen, Bulgarien och Turkiet.
"På de marknader där vi är verksamma erbjuder vi en förstklassig lokaliserad innehållskatalog med mer än 1,4 miljoner titlar från mer än 1400 förlag och på 41 olika språk, vilket ger oss en konkurrensfördel", fortsätter han.
Spotifys besked och satsning kan ses mot bakgrund av att de båda svenska ljudbolagen aviserade ett samarbete våren 2021. Det väckte då hopp om Spotify skulle köpa Storytel. Men bara några månader senare kom tvärvändningen: samarbetsavtalet var “under översyn”. Något partnerskap blev det alltså aldrig och nu verkar det som att Spotify vill åka solo inom ljudbokssegmentet.