Sök ikon

Normal gör succé online – trots att de saknar e-handel

Jan Nyberg, vd Normal Sverige. Foto: Press

Nobbar e-handeln – men det är nätet som driver försäljningen: “Det är där det händer”

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Butikskedjan Normals framfart har nog undgått få. Överallt poppar det upp butiker och kedjan sprängde förra året miljardvallen.Trots att bolaget faktiskt inte har någon e-handel är det nätet som ligger bakom det danska bolagets succé.

“Sociala medier, det är där det händer”, säger Jan Nyberg, bolagets vd i Sverige (även om han hellre kallar sig coach) till Fastighetsvärlden. 

“En influencer gör en haul (när de gör en video som visar vilka varor de handlat i en butik reds. anm) och sen väller kunderna in och köper just de varorna”.

Totalt har kedjan 566 butiker på sju marknader i Europa och under hösten öppnar man upp en åttonde marknad. Den tydliga lågprisprofilen har naturligtvis gynnats av lågkonjunkturen och förutom influencers finns det ytterligare en sak som har drivit försäljningen. Att personalen är skickliga i sociala medier.

“Det skulle bli katastrof om jag skulle hålla på med Tiktok”, säger Jan Nyberg. “Vi har hittat ett gäng som har svart bälte i Tiktok.”

Förra året omsatte Normal 1.141 miljoner kronor och gjorde en vinst på 65,8 miljoner kronor i Sverige.

 

Läs mer