Sök

Från Xshore och Mercedes-Benz – namnkunnig trio backar modeutmanare från Hudiksvall

Tinie-handelMode
Investerar i Tini. Från vänster: Tini Warg, Jenny Keisu, Petra Ringström Oxhamre, Johanna Mörk, Helene Svahn.

Från vänster: Tini Warg, Jenny Keisu, Petra Ringström Oxhamre, Johanna Mörk och Helene Svahn. Foto: Anna Möller/press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Xshores vd Jenny Keisu är en av tre tunga profiler som går in med pengar i modeutmanaren Tini, vars mission är att skräddarsy den moderna garderoben och förlänga varje plaggs livslängd.

Svenskarna verkar ha djupa garderober och byrålådor. Eller åtminstone fullpackade sådana, där långt ifrån alla koftor, klänningar och kostymer får komma ut och luftas. Statistik från modebranschen visar nämligen att ett klädesplagg används i genomsnitt sju gånger per år. 

Ett bolag som vill minska överkonsumtionen på ett innovativt sätt är Tini. Man kan beskriva deras affärsidé som ett modernt skrädderi. Kunden lämnar mått och preferenser på modeller och material. Önskat plagg sys därefter upp i ateljéerna i Hudiksvall och Stockholm. Tini har också tagit fram en QR-kod som ska göra kunden medveten om hur ofta ett plagg används. 

”Målsättningen är att plaggen ska användas 75 gånger per år. Vi återkopplar även till kunden årligen för att se över plaggen och laga dem om det behövs”, sa vd Johanna Mörk till Breakit i slutet av förra året

Johanna Mörk är medgrundare tillsammans med Tini Warg. 

Då, i december 2022, hade Tini funnits i två år och precis tagit in 5 miljoner kronor i två rundor, bland annat från Almi Invest. 

Nu är det dags igen. Tini tar in ytterligare 2 miljoner kronor och får en rad profilerade investerare med sig. De namnkunniga ägarna är Jenny Keisu, vd för elbåtstillverkaren Xshore, Helene Svahn, styrelseledamot i Mercedes-Benz och utsedd till årets styrelseproffs av Dagens Industri, samt Petra Ringström Oxhamre, medgrundare och tidigare vd för Steamery.

”För mig, som brinner för innovation och hållbarhet, är det fantastiskt att vara en del av Tinis tillväxtresa. Dessutom känns det oerhört viktigt att stödja kvinnliga entreprenörer”, säger Helene Svahn.

Petra Ringström Oxhamre tar inte bara plats på ägarlistan. Hon tar även rollen som operativ chef i Tini. 

”Jag hoppade på det här tåget för att Tini med sin skalbara affärsmodell av lokalproduktion verkligen kan förändra modebranschen. Mitt fokus kommer vara att säkerställa en digitalisering av tjänsten som tar oss globalt, allra först till europeiska storstäder är tanken”,  säger hon. 

Tini är på väg att lansera en e-handel där alla kunder ska kunna designa och måttbeställa sina kläder. Där kan man också få skötselråd och följa upp för att få reperationer, allt i syftet att förlänga plaggets livslängd. 

Förra året omsatte Tini 300.000 kronor med ett resultat på -2,5 miljoner kronor.

Läs mer