Sök ikon

Miljardär startar investmentbolag – vill satsa på bolag som floppat

Artikel bild
Johan Lund, vd på FrontOffice. Foto: Flickr/:http://401kcalculator.org / Press

Finansdoldisen Peter Gyllenhammar har tillsammans med FrontOffice, som arbetar med företagsrekonstuktioner, startat ett investmentbolag som riktar in sig på att identifiera och vända floppade bolag till framgång. Totalt kommer 200 miljoner kronor att ingå i den nya fonden, som bland annat riktar sig mot techbolag.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Det nya investmentbolaget, vars namn fortfarande är hemligt, kommer att investera i allt från krisande fastighetsbolag till startups som genomgår tuffa tider.

”Vi kommer att scanna marknaden på bolag som går dåligt, men som har potential. Sedan går vi in och finansierar. Det kommer framför allt vara bolag som vi genomfört rekonstruktion på, men även ett och annat techbolag kommer att hamna där”, säger Johan Lund, vd på FrontOffice.

Totalt kommer det nya investmentbolaget ha 200 miljoner kronor att röra sig med – pengar som kommer direkt från Peter Gyllenhammar AB. 20 procent av det nya bolaget kommer att ägas av Front Office, medan Peter Gyllenhammar AB äger 80 procent.

Peter Gyllenhammar har sedan tidigare byggt upp en förmögenhet genom investeringar i både noterade och onoterade bolag. I sitt ägarbolag Peter Gyllenhammar AB har han idag ett eget kapital på drygt 900 miljoner kronor. Fastighetsbolaget Galjaden ägs exempelvis av Peter Gyllenhammar AB.

”Han tror verkligen på det vi håller på med. Inledningsvis rör det sig om 200 miljoner kronor, men Peter har samtidigt närmare 500 miljoner i cash som skulle kunna generera en bättre avkastning. Det kan vi leverera”, säger Johan Lund.

För att identifiera de krisande bolagen kommer investmentbolaget att använda sig av FrontOffice egenutvecklade plattform "KROSS", som bland annat samlar in data såsom kreditupplysningar, domstolshandlingar samt negativa nyheter från källor som exempelvis Breakit.

”Vi fångar upp alla digitala strömmar”, säger Johan.

Samtidigt måste det vara svårt att identifiera krisande startups utifrån den typen av data, eftersom exempelvis omsättning och resultat inte nödvändigtvis speglar verksamheten?

”Det är korrekt. Men jag kommer från startupscenen och har mycket kontakter kvar där. Så i det fallet kommer det att handla om en kombination av kontaktnät och magkänsla”, säger Johan Lund.

I samband med satsningen på det nya investmentbolaget har Peter Gyllenhammar även investerat 5 miljoner kronor i FrontOffice via nyemitterade preferensaktier. 

Läs mer