Spotify nöjde sig inte med typ all världens musik och en massa högprofilerade poddar. Bolaget skulle in i bokbranschen, meddelade det i fjol.
Nu verkar den svenska ljudboksjätten Storytel göra ett motdrag. Bolaget värvar nämligen ny data- och analyschef från den franska Spotify-utmanaren Deezer, som precis som sin svenska rival gjort en storsatsning på audioböcker.
Den nya chefen heter Carolina Corsello. Hon hade fram tills nyligen en liknande roll på musiktjänsten, där hon började 2016. Innan dess var hon varumärkes- och kommunikationsrådgivare för Kinnevik samt Head of Corporate Communication på Millicom, enligt ett pressmeddelande.
"Jag är glad att välkomna Carolina till Storytels ledningsgrupp. Carolina är en erfaren ledare med en stark meritlista från audiostreamingbranschen och kommer att spela en avgörande roll för att driva bolaget till nya höjder inom dataanalys”, säger Storytels vd Johannes Larcher i en kommentar.
Carolina Corsello kommer nu att bygga och utveckla ett globalt data- och analysteam på Storytel. Hennes huvudfokus kommer att vara att hjälpa de tekniska och kommersiella områdena att driva affärstillväxt, förbättra användarupplevelsen och upprätthålla en konkurrensfördel för Storytel genom dataanalys, heter det.
"Att data är en nyckelkomponent för att maximera magin med storytelling är något som jag har upplevt genom hela min karriär. Jag är väldigt glad över att ta mig an denna nya roll på ett företag som leder och förnyar branschen – och att få göra det tillsammans med begåvade personer som delar samma vision", säger hon.
Carolina Corsello är inte den första profilen som Storytel plockar från Deezer. Den svenska ljudboksjättens styrelse leds sedan förra året av Deezers tidigare vd, Hans-Holger Albrecht. Han fattade klubban strax innan grundaren Jonas Tellander lämnade vd-posten efter 17 år.
Storytel är noterade på Stockholmsbörsen och kursen har pekat nedåt det senaste året. I dag ligger det sammantagna börsvärdet på 2,7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 8 miljarder för ett och ett halvt år sedan.
LÄS ÄVEN: MARTIN HÄVNER: Aktien ingen vill ha – detta måste Storytel svara på