X, tidigare känt som Twitter, har inte lyckats få annonsaffären att lyfta efter att Elon Musk tog över och gjorde extreme home makeover på sociala medier-företaget. Det uppger entreprenören i ett inlägg på plattformen, enligt The Information. Enligt Elon Musk så har annonsförsäljningen sjunkit med 60 procent. Han hävdar också att skulden för detta ligger på Anti-Defamation League, ADL, en fristående organisation som arbetar mot antisemitism, och som har uttalat sig om ökad hets och hatiskt innehåll på X. ADL ska – enligt Musk – ha ”pressat annonsörer” och ”nästan lyckats i att döda X/Twitter”. Musk hintade i lördags om att han skulle anordna en omröstning på plattformen om huruvida ADL skulle portas från plattformen, vilket väckte stor uppmärksamhet och kritik. I måndags förklarade han sig så här: ”För att vara supertydlig. Jag är för yttrandefrihet men mot all sorts antisemtism.” Twitters annonsförsäljning nästan halverades kort efter att Elon Musk köpte bolaget i oktober. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.