För ungefär ett år sedan tappade hälsoglassbolaget Lohilo storkunden Häagen Dazs. Det hade varit en ordentligt skakig resa fram till dess för bolaget (med bråk, stämningar, vd-byte, förskingring och börsras) och den såg ut att fortsätta rätt knackigt. Efter en avskrivning på över 17 miljoner kronor i bokslutet 2021 för ”ekonomiska oegentligheter” satte grundaren och vd:n Richard Hertvig ett tydligt mål framåt: Att glassbolaget skulle gå med vinst. “Vi kommer jobba på som vanligt, så får vi se hur det kommer forma sig. Jag jobbar för att skapa lönsamhet”, sa han till Breakit. Elva månader har passerat. Men det First North-noterade glassbolaget redovisade under årets första sex månader ett rörelseresultat på -7,3 miljoner kronor. Omsättningen minskade med 23,3 procent till 96,5 miljoner kronor. För att vända på utvecklingen har Växjöbolagets styrelse tillsammans med Lohilos ledning gjort en översyn av verksamheten och sjösatt ännu ett sparpaket, enligt ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen. Åtgärder som att hitta mindre lokaler, se över leverantörskontrakt och minskade leasingkostnader ska leda till årliga besparingar på 18,5 miljoner kronor, heter det. Positiva effekter av åtgärderna väntas redan märkas i de kommande två kvartalen i år. Bolaget kommer också att satsa ännu mer på försäljning utomlands. Det handlar både om mindre konkurrens i segmentet men också att försäljning i annan valuta fungerar som en hedge mot inköpskostnaderna som till största del är i euro. Det finns inga uppgifter om huruvida sparpaketet innebär några förändringar av personalen. Breakit har sökt vd Richard Hertvig. När bolaget sparade i början av förra året stängdes Växjöfabriken och 25-30 medarbetare från sälj, marknad och fabrik fick gå. Lohilo har kvar de långsiktiga målen att nå ebitda-marginal om minst 10 procent och att exportandelen ska överstiga 50 procent av omsättningen. Lohilo var med i Breakits stora foodtech-kartläggning, läs här om bolagen som vill få svenskarna att snacksa nyttigt.