Ny personal som snabbt behöver utrustning, eller teknik som strular och behöver ersättas. Det är två vanliga förfrågningar som Karim Eriksson, företagssäljare på Elgiganten, får från sina kunder. ”En av våra största styrkor är tillgängligheten. Vi har butiker och varuhus på över 175 platser i Sverige, och dessutom ett väldigt stort utbud av produkter, så företagskunderna vet att de alltid kan få hjälp hos oss”, berättar Karim. I en tid då distansarbete blivit allt vanligare är den geografiska spridningen extra viktig. Att ge sig ut på resande fot och upptäcka att datorn inte längre fungerar kan vara förödande, men som företagskund hos Elgiganten finns det ofta en smidig lösning. ”Du kan få samma hjälp över hela landet. Där har vi på Elgiganten en ganska unik styrka i vårt företagserbjudande.” ”VI HJÄLPER FÖRETAG I ALLA BRANSCHER” Kunderna kan vara allt från små startups till byggbolag, restauranger, skolor – och hela kommuner. ”Vi hjälper verkligen alla branscher. Eftersom vårt utbud är så stort kan jag nästan alltid tillhandahålla någon sorts lösning, oavsett om kunden behöver vitvaror, datorer, mobiltelefoner eller bara en kaffebryggare. Företagen kommer till oss eftersom de kan få allt från ett enda ställe. Det blir ett väldigt smidigt inköp för dem.” LÄS MER: Behöver ni ny teknik? Se alla lösningar Elgiganten kan erbjuda! Ett exempel på det breda utbudet är en trend som Karim noterat de senaste åren. Allt fler företag köper elbilsladdare och placerar utanför kontoren. Även de produkterna kan Elgiganten enkelt tillhandahålla vid behov. ”PROCESSEN SKA KÄNNAS LÄTT FÖR KUNDEN” Tack vare ett av Nordens största huvudlager, lokaliserat i Jönköping, finns produkterna alltid nära till hands och till konkurrensmässiga priser. Sedan är det för många en extra trygghet att de känner till Elgiganten från sina privata inköp. ”När de har varit här på fritiden och fått ett gott bemötande kommer de gärna tillbaka och handlar även till företaget. Många gillar att komma in, ta en kaffe och prata med våra personliga rådgivare. Vårt mål är att processen ska kännas lätt för kunden och att de alltid ska känna sig välkomna”, avslutar Karim. Karims tips – innan företagsinköpet * Gör en ordentlig behovsanalys och var öppen för bättre alternativ Att ha koll på alla nya produkter och lösningar som dyker upp är inte lätt, och ibland har kunden redan i förväg bestämt sig vad den behöver. På Elgiganten har vi stenkoll på all teknik, eftersom vi har de flesta produkter och tjänster under ett och samma tak. Genom att göra en behovsanalys går det ofta att hitta en ännu bättre lösning till kunden. Skriv en lista över vad ni behöver, eller vad som inte fungerar idag, så kan vi ta fram allt från kompletta kontors-, konferens- eller lunchrumslösningar – till mobil- och bredbandstjänster. * Skapa ett företagskonto redan innan besöket Vet du att det inom en snar framtid behöver göras ett inköp till kontoret? Då kan du redan idag skapa ett företagskonto på Elgigantens sajt. På så sätt blir processen i varuhuset smidigare, då det är enkelt att skapa en företagsprofil. Dessutom kan du välja vilken inköpskanal som passar dig bäst. * Leasa istället för att köpa Att leasa produkterna man behöver istället för att köpa blir allt mer populärt. Då slipper företaget ligga ute med en stor klumpsumma och kan direkt köpa in tekniken som behövs, för en månadskostnad. En smart lösning om man vill bevara bolagets likviditet. LÄS MER: Så kan Elgiganten hjälpa ditt företag!