Den nischade läkarsatsningen Yazen vill besegra övervikt och fetma. Bolaget är en av många nya digitala vårdaktörer som har valt att fokusera på ett problemområde. Bakom bolaget står bland annat Min doktor-grundaren Magnus Nyhlén. “Vi ville starta ett bolag som var helt privatfinansierat och där kunden själv betalar behandlingen. Fördelen är att vi styr vårt eget öde utan politiska beslut. Vi kan räkna på ett helt annat sätt vilket innebär en annan hållbarhet”, berättade grundaren nyligen för Breakit om deras affär. Nu meddelar Yazen att de fyller kassan med 37 miljoner kronor för att skala upp sin expansionen till nya marknader, för att utveckla produkten och för att nå nya kunder. LÄS MER: Barn, män och överviktiga – nästa generations nätläkare nischar sig hårt (medan jättarna blöder) De som trycker in pengar i bolaget är framförallt riskkapitalbolaget Luminar Ventures, men även befintliga ägare och personer i ledningsställning deltar i nyemissionen. “Fetma är ett av vår tids största hälsoproblem som kostar vården och samhället enorma resurser, för att inte tala om mänskligt lidande. Yazen har tagit fram en kliniskt bevisad behandlingsmetod med livsstilsförändringar i kombination med moderna läkemedel. Vi ser en stor internationell potential och ser fram emot att stötta bolaget”, säger Magnus Bergman på Luminar Ventures. Idag finns Yazen i Sverige, Norge och Spanien. Genom sin digitala plattform behandlar de patienterna med både läkemedel och livsstilsförändringar. Enligt Breakits kartläggning av de nya vårdaktörerna så har Yazen spenderat 8,1 miljoner kronor på reklam mellan januari och juli under 2023. Som grundare i Yazen räknas Fredrik Meurling, Otto Bretz, Magnus Nylén och Martin Carlsson. Under 2022 omsatte bolaget 2,2 miljoner kronor med ett minusresultat på 4,1 miljoner kronor.