“Hur svårt ska det vara att få en stumpa att sitta kvar på barnets fot?!” Frustrationen var ett faktum när Maria Vister för några år sedan ställde sig frågan. Hon var inte ensam om irritationen. Flera av hennes vänner, som precis som Maria Vister också hade småbarn, slet alldeles för ofta orimligt mycket med att se till att de små hade kvar stumporna på fötterna. Någon måste lösa det här, tänkte hon för sig själv. Sagt och gjort. Hon utvecklade strumpor som, enligt egen utsago, barn vill ta på sig och som sedan sitter kvar på foten. Bolaget Lillster grundades och ett litet lager växte fram hemma i garderoben. Finansieringen kom från egna medel och så småningom ett lån från banken. Det dröjde inte länge innan affärerna började ta fart. Kollektionerna Maria Vister tog fram sålde slut. Lagret blev större och tillverkningen flyttades utomlands för att kunna producera mer till ett lägre pris. Den svenska fabriken hon använde sig av tidigare kunde inte tillgodose produkterna med egenskaper som till exempel halkskydd, menar hon. Plaggen säljs till största del genom bolagets egna kanaler men även hos återförsäljare i Sverige, Tyskland och England, samt i flera andra länder. “80 procent av intäkterna kommer från den egna e-handeln. När jag drog igång gjorde jag valet att inte ha för många återförsäljare i Sverige och främst sälja genom egna kanaler för att ha mer kontroll över varumärket, priserna och kvaliteten”, säger Maria Vister, som är ekonom i grunden. Idag har bolaget närmare 20.000 följare på Instagram. Men under förra året hände det något. När läget i omvärlden förändrades slog det hårt mot Lillster. “Fabrikerna jag jobbade med höjde priserna med närmare 100 procent nästan från en dag till en annan. Jag kände att jag inte kunde köpa in stumporna för den kostnaden som det blev då, för jag kunde inte höja priset till mina kunder med lika mycket. Det ville jag inte göra.” Istället bestämde hon sig för att hitta en annan lösning. “Väldigt mycket tid under förra året gick åt till att hitta en ny fabrik. Det gjorde att sortimentet jag hade på lagret tog slut, utan att det fylldes på. Till slut hade jag inte så mycket kvar att sälja, vilket syns i siffrorna i årsredovisningen", säger hon. Nettoomsättningen uppgick till 980.000 kronor med ett minusresultat på 374.500 kronor under 2022. Det kan jämföras med året innan, när omsättningen landade på 1,6 miljoner kronor med ett minusresultat på 47.000 kronor. Tappet i resultatet förklarar hon med att hon, innan fabrikerna höjde priserna, hade öppnat en butik i Stockholm och tagit in sin första anställd. “Jag blev tvungen att säga upp den personen och stänga igen butiken.” “Vi hade även gjort en satsning på badkläder under samma period, som blev mer kostsam än vi trodde. Istället för att få in kläderna i februari kom de i juni, vilket är en väldigt dålig tid på året att börja sälja badkläder, det vill man göra redan under våren.” Prognosen för omsättningen och resultatet i år och nästa år vill hon inte kommentera. Nu är hennes fokus framåt tydligt. “Back to basic. Det är stumporna som mina kunder vill ha så det är det som kommer få fokus. Vill komma tillbaka där jag var, till en punkt där man har likviditet och lönsamhet. Jag kommer inte lägga pengar på en fysisk butik, utan vi tar ett omtag och köp som vi gjorde från början, med fokus på stumporna och försäljning i de egna kanalerna.” Hur ser du på konkurrensen från större aktörer? “Lillster konkurrerar med kvalitet och design och en känsla. Det finns större aktörer som har mer muskler som har tagit vissa koncept rakt av från oss och det finns inte så mycket man kan göra åt det. Vi fokuserar på att ha bra kvalitet och göra kläder som barn faktiskt vill ta på sig.” När bolaget sålde som bäst, 2021, omsattes 1,6 miljoner kronor. “Det är inga enorma summor, men tänk hur många strumpor man måste sälja för att komma upp till den nettoomsättningen som vi gjorde då. Planen är att ta oss tillbaka dit.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.