I april 2021 gick investerarduon Micha Gottfarb och Dan Castillo in som nya majoritetsägare i upplevelsebolaget Live it. Det skulle kunna ha uppfattats som dålig tajming. Pandemin låg som en blöt filt över hela upplevelseindustrin. Omsättningen i Live it föll medan skulderna växte sig stora. Men pandemin innebar också en kraftig rabatt på Live it. Micha Gottfarb och Dan Castillo betalade 15 miljoner kronor, en hybrid av kontanter och skuldfacilitering, för 51 procent av aktierna. I dag kan man slå fast att duon gjorde en lyckad investering. Live it köps nämligen upp av den europeiska branschkollegan Smartbox. Vd:n Micha Gottfarb vill inte gå ut med exakt en köpeskilling när Breakit når honom men han säger att det handlar om ett för ägarna “attraktivt bud”. “Det blev en kanonaffär”. Micha Gottfarb, grundare och före detta vd för Touristry (”Hop on hop off”-bussarna), och Dan Castillo, affärsängel och grundare av Online Pizza (numera Foodora), hade egentligen inga planer på att sälja. “Vi hade ägt Live it i två år och egentligen börjat på en annan resa.” På den resan hade duon förvärvat upplevelsebolaget Greatdays och börjat stöpa om Live it, vilket bland annat innebar att man halverade personalkostnaderna och outsourcade mycket av tjänsterna. Bolaget nosade också på att ta sig utanför Sveriges gränser. “Vi var på väg över sundet och ville internationalisera affären samtidigt som vi tittade på fortsatta förvärv. Vi hade storslagna planer.” Micha Gottfarb säger att omsättningen i Live it nu har vuxit till 100 miljoner kronor, en högre nivå än innan pandemin, även om den senaste tidens räntehöjningar och elräkningar haft en viss dämpande effekt. Han är nöjd med att Live it är tryggat för framtiden och kommer att leva kvar under samma varumärke. “Det blev bra för oss på ägarsidan och det är en bra tagare. Det (Smartbox) är en stor och trygg aktör med 700 anställda.” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.