Inflationen är hög och för att få prisökningarna att komma ner till tvåprocentsmålet ska räntehöjningarna få oss vanliga konsumenter att hålla hårdare i plånboken. För många e-handlare har det varit bistra tider. Men de kan få vändning nu (trots inflationen), enligt en ny mätning från Klarna-ägda Pricerunner. Prisjämförelsetjänstens E-handlarindex steg nämligen markant under årets andra kvartal för att nå den högsta nivån sedan 2021. Skjutsen uppåt förklaras framför allt av starkare framtidstro än på länge för e-handlarna. E-handlarindex hamnade totalt på 56 punkter under det andra kvartalet, vilket kan jämföras med 50,9 under årets första tre månader. Pricerunner skriver att e-handlarna både måste förhålla sig till allt mer prismedvetna kunder och hur AI-tekniken kan förändra och effektivisera branschen. En majoritet av Sveriges e-handlare svarar i undersökningen att de tror att AI kommer att utgöra en avgörande del av deras verksamhet, vare sig de vill eller inte. Lika många tror att AI kommer att underlätta deras dagliga arbete. “Det är avgörande för e-handlare som vill förbli konkurrenskraftiga att utvärdera möjligheterna med AI, samtidigt som det såklart är viktigare än någonsin att vara medveten om de potentiella riskerna med framförallt generativ AI”, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner i en kommentar. “Att så många aktörer ser fördelarna med tekniken tyder på att den har potential att möjliggöra en mer effektiv och dynamisk e-handelssektor,” fortsätter hon. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.