Det är i ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen som det börsnoterade Everysport berättar om affären. Sajterna Svenska Fans, Hockeysverige, Fotbolldirekt samt Innebandymagazinet säljs för 44 miljoner kronor till Better Collective.
De tre sistnämnda publicerar nyheter om respektive sport och har sammantaget nästan 4 miljoner besökare per månad. Svenska Fans är en community-plattform för sportfans som startades av fyra entreprenörer i början av 2000-talet och som sedan har haft flera ägare, däribland Stampen. Everysport tog över för cirka åtta år sedan.
“Vi är stolta över att ha utvecklat sajterna till några av Sveriges största nyhetsmedier inom sina respektive sporter. Därtill har vi framgångsrikt kommersialiserat varumärkena och i samtliga fall även vänt en negativ ekonomisk utveckling till god lönsamhet”, säger Everysports vd Hannes Andersson om de sålda tillgångarna.
Köparen Better Collective har sitt huvudkontor i Köpenhamn men är noterat på Stockholmsbörsen. Better Collective brukar beskrivas som ett “affiliate-bolag” vilket innebär att det får ersättning för att skicka vidare besökare till sina uppdragsgivare, i det här fallet ofta bettingbolag.
“En viktig del i Better Collectives strategi är att förvärva ledande nationella sportmedier med starka varumärken och en lojal och återkommande publik. Mot den bakgrunden passar dessa sportmedievarumärken perfekt in i vår portfölj”, säger Better Collectives vd Jesper Søgaard.
Nya resurser
De sålda sajterna står för cirka 15 procent av Everysports omsättning som under 2022 uppgick till totalt 189 miljoner kronor. Everysports marknadsvärde uppgick till 71 miljoner kronor efter börsens stängning på måndagen, vilket kan ställas mot köpeskillingen som alltså uppgår till 44 miljoner kronor.
Everysport har under de senaste åren gjort en strategiskt avstickare och varit verksamt i padelbranschen. Det är en affär som bolaget nu håller på att avveckla. Den kvarvarande verksamheten omfattar bland annat travfokuserade sajter samt hockeydatabasen Elite Prospects som Everysports vd Hannes Andersson i en intervju med Breakit nyligen beskrev som bolagets “stora diamant”.
Det är tydligt att en del av köpeskillingen kommer att gå till att satsa på just hockeydatabasen.
“Transaktionen stärker koncernens finansiella ställning och möjliggör intensifierade satsningar och internationell expansion av resterande varumärken i Everysports portfölj, däribland Elite Prospects”, skriver bolaget i pressmeddelandet med anledning av affären.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.