Regnigt och blåsigt och folktomma stränder – många handlare hade nog förhoppningar om att svenskarna skulle shoppa under semestern. Det var i så fall förhoppningar som inte riktigt infriades, visar Stilindex från Svensk Handel. Klädförsäljningen, inklusive onlinehandeln, steg visserligen med nästan 4 procent under juli, men då ska vi komma ihåg att statistiken presenteras i löpande priser. Justerar man för den fortfarande höga inflationen i Sverige blir slutsatsen att försäljningen volymmässigt minskade även under juli jämfört med i fjol. Försäljningen av skor backade med 3,4 procent under juli. “Vi tvingas tyvärr konstatera att juli månad inte alls blev så bra som många handlare hade hoppats på. Visserligen är en ökning på 3,9 procent för klädhandeln välkommen, men krasst kan man konstatera att vi hade hoppats på bättre siffror, men månadens Stilindex är ytterligare ett exempel på hur hårt den rådande ekonomiska situationen slår mot handeln”, säger Sofia Larsen som är vd på Svensk Handel. Tittar man på hela året hittills, januari till juli, så har klädhandeln stigit med 2,3 procent. Skoförsäljningen har backat med 0,9 procent jämfört med motsvarande period 2022. “Nu genomför handlare kampanjer kring att många återvänder till jobb och skola, vilket medför att många uppdaterar garderoben. Historiskt vet vi att detta brukar innebära en uppgång och vi hoppas att så är fallet även i år och att det ska märkas av i augusti månads siffror”, säger Sofia Larsen.