Den svenska surfbräde-startupen Radinn stod för en av de tidigaste nyemissionerna i år, när de i mitten av januari meddelade att kassan fyllts med 70 miljoner kronor. I samband med nyemissionen berättade den vice vd:n Calle Håkansson att bolaget, som tillverkar eldrivna jetboards, under året skulle ställa om verksamheten för att bli lönsam. “Vi blir lönsamma redan under det första halvåret i år”, sa han till Breakit då. Lösningen skulle bland annat ligga i att effektivisera tillverkningsprocessen tillsammans med några andra kostnadsbesparingar och prishöjningar. Det Calle Håkansson inte kunde prata om under den intervjun var hur det gick för bolaget under 2022. Nu har årsredovisningen blivit offentlig och den visar att Radinns intäkter för första gången klättrade över 100 miljoner kronor. För att vara exakt så landade intäkterna på 105,5 miljoner kronor, exklusive 1,5 miljoner kronor i övriga intäkter och 12,4 miljoner kronor i aktiverat arbete. “2022 var ett väldigt underligt år som har påverkat i stort sett alla bolag. Det blev en konjunkturssvängning som också sammanföll med vår strategiska förändring där vi fokuserade mer på försäljning via återförsäljare och mindre direkt till konsument”, säger Calle Håkansson och fortsätter. “Vi hade enormt tryck i början av året och vårt bästa första kvartal någonsin. Sedan gick det långsammare och vi hade som mål att öka försäljningen mer än vad vi levererade. Vi såg också att nätverket av återförsäljare fick svårare att bygga upp sin egen lagerfinansiering med en något minskad köpförmåga. Men vi är stolta över vad vi genomfört och har tripplat antalet återförsäljare vilket också hjälper till att balansera det.” Förlusten blev 108,7 miljoner kronor på rörelsenivå. Av årsredovisningen framkommer att Radinn också har säkrat ytterligare 30 miljoner kronor från sina ägare, utöver de 70 miljoner kronor som vi rapporterade om i början av året. Samtidigt skriver Radinn att det finns behov av ytterligare finansiering för att klara de närmaste 12 månaderna. Pengar som behövs för att utveckla och producera nya versioner av bolagets produkter. Men även för att fortsätta expansionen på den nordamerikanska marknaden, där Radinn öppnade kontor förra året. Hur säker är du på att ni får in pengarna? “Det är löst. Vi tar in pengar löpande. De senaste rundorna har varit interna rundor där befintliga ägare som tror på oss har fortsatt satsa på bolaget. Det är så de flesta techbolag har kommit vidare det senaste året. Även om det fortfarande finns mycket pengar i riskkapital-leden, så är det en tydlig inbromsning i hur de allokeras, men där har vi kommit över några viktiga krön i år som gör oss mer attraktiva.” Calle Håkansson betonar att Radinn är ett jetboard-varumärke och att det är där de lägger sin operativa energi. Samtidigt påpekar han att deras arbete med att skapa en uppkopplad och kompetent drivlina (alla de delar som driver fordonet framåt) öppnar för flera möjligheter framåt. Eftersom att de kan övervaka, analysera och optimera produkterna över molnet så har exempelvis en marknad för uthyrning av deras jetboards öppnats upp. Något de inte arbetade med innan, berättar Calle Håkansson. Öppnar det även för att sälja tekniken till andra aktörer eller att lansera fler produkter? “Vi tittar på olika saker. Vi är helt fokuserade på att driva Radinn som jetboard-varumärke. Men samtidigt har vi inte gjort insatsen bara för att det är roligt, det finns såklart en baktanke kring det.” Han säger också att deras teknik är modulär och att batterier och jetpack egentligen kan monteras på olika typer av farkoster. “Men för bolag som jobbar hårt för att nå lönsamhet så gäller det att fokusera”, säger han. Några mer konkreta planer tänker Calle Håkansson däremot inte skvallra om. Han vill inte heller dela hur bolagets prognoser för 2023 ser ut. Sedan tidigare har Radinn siktat högt och för snart ett år sedan var målet att nå en omsättning på över 1 miljard kronor under 2026. Under fjolåret etablerades också ett dotterbolag i USA.