Duon Abdiladiif Mohamed och Zakariye Salad tycks inte vara några som ger upp. Breakit har tidigare berättat om deras startup. Idén: en lösning som gjorde det möjligt att hämta ut paket med hjälp av ombud utan att gå igenom en krånglig identifieringsprocess. Men snart var Postnord hack i häl och entreprenörerna fick tänka om. Det dröjde inte länge innan de hade en ny idé. Den här gången var planen att skapa ett system för att klädbutiker skulle kunna erbjuda kunder möjlighet att betala och checka ut utan hjälp från personalen. Men tekniken som bolaget utvecklade gick inte att integrera mot kassasystemen så som de hade hoppats. Nu är bolaget, Diplocs, inne på ett ytterligare ett spår. Butiker har vanligtvis separata system för betalning, ett för den fysiska butiken och ett för e-handel. Som oftast kan de här systemen inte kommunicera med varandra. Det här är allt för krångligt och kostsamt, menar Abdiladiif Mohamed, medgrundare och vd för Diplocs. Därför har bolaget tagit fram en lösning – ett system där köp i butik och köp via e-handel görs i det existerande e-handelssystemet. Enligt Abdiladiif Mohamed är det fördelaktigt på flera sätt. Dels innebär det en kostnadsbesparing för aktörer när de endast behöver betala för ett kassasystem. Dels får de en bättre översikt i fråga om bland annat lager och returer. Enligt årsredovisningen för räkenskapsåret som sträckte sig fram till augusti förra året har bolaget ännu ingen omsättning. Resultatet uppgick till -543.000 kronor, att jämföra med närmare -67.000 kronor året innan. Vad siffrorna för 2023 väntas uppgå till vill Abdiladiif Mohamed inte kommentera än. “Vi rullar ut produkten under hösten tillsammans med flera varumärken”, berättar han. Klädmärket Didrikson är deras första kund och ytterligare tre varumärken ska snart ansluta till tjänsten. “Vi utformar den till en plug and play, det vill säga att våra kunder ska kunna börja använda den direkt.” I mars förra året plockade bolaget in kapital från ett gäng affärsänglar. Närmare 2 miljoner kronor trillade därmed in på kontot i syfte att utveckla produkten. Nu ska kassan fyllas på igen, berättar han. “När vi rullar ut produkten hos flera klädbutiker under hösten ska vi även göra en större nyemission”, säger Abdiladiif Mohamed. Flera bolag vittnar om att det är svårare att ta in kapital nu, jämfört med tidigare. Hur säkra är ni på att ni kommer få den investering ni behöver? “Vi har börjat samtal med investerare och änglar som har klivit in med pengar i bolaget tidigare. Vi kommer tydligt kunna visa hur vi ska bli lönsamma. Dessutom gör vår produkt att användarna kommer kunna spara pengar, vilket vi tror är eftertraktat i dessa tider. Vi har inte varit med i någon finansiell kris tidigare, men vi är inte så oroliga.”