I slutet av 2021 plockade nätveterinären Firstvet in 300 miljoner kronor i en nyemission. Planen var att ta steget över Atlanten och inta USA. Men det blev ingen erövringståg. Årsredovisningen för 2022 (som Dagens Industri hann före oss på), visar att omsättningen föll kraftigt i USA under förra året. Förklaringen till misslyckandet, berättar vd:n David Prien för DI, är att de satsade på en direkt-till-kundstrategi. Det gjorde att de var tvungna att köpa sig synlighet för att kunderna skulle veta att de fanns. “Vi fick många kunder och alla älskade tjänsten, men vi fick det aldrig att riktigt lira mot värdet som det levererade för alla inblandade. Det ledde till att de tog ett steg bakåt, slog av på takten i marknadsföringen och siktade på samarbeten med försäkringsbolag istället. “Det är en återgång till det som vi vet funkar bäst helt enkelt, och vi är just nu nära att landa några riktigt stora partnerskap i USA.” Bolaget ökade omsättningen från runt 100 miljoner till 170,8 miljoner kronor och förlusten minskade med 10 miljoner till 158,3 miljoner kronor. Bakom omsättningsökningen ligger nästan helt och hållet e-handeln, som i dagsläget bara finns i Sverige och Storbritannien. Nyligen fick Firstvet också tillstånd att bedriva djurapotek på nätet.