Sök ikon

Så gick det för King-grundaren Thomas Hartwigs startup Bonbot 2022

Thomas Hartwig, delägare i BonBot, om planerna framåt. Foto: Press

Bonbots första glassbarer slog upp dörrarna under förra året. Nu vet vi hur mycket de sålde för.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

När King-grundaren Thomas Hartwig gick vidare från mobilspelsutvecklaren valde han en något oväntad satsning. Åtminstone för de som tänkte att spelveteranen kanske skulle starta något nytt i samma bransch.

Thomas Hartwig valde nämligen att satsa på glass.

Det är mer tekniskt än vad det låter. Bonbot, som Hartwigs bolag heter, använder nämligen en robotarm för att servera gästerna som beställer. Det rör sig däremot inte om några obemannade glasskiosker, åtminstone inte i dagsläget.

Den som besöker någon av de två Bonbot-robotarna som för närvarande finns i Stockholm får fortfarande hjälp av personer på plats. Men själva beställningen sker i en app som robotarmen sedan förbereder.

Att roboten inte var helt obemannad var faktiskt vad undertecknad var mest besviken över under ett test av glassen tidigare i år (även om personalen var trevlig). Mer om det testet kan du läsa här!

LÄS MER: Hajpade men pressade – så går det för foodtechbolagen (investeringarna, siffrorna och konkurshoten)

Nu har vi fått ta del av Bonbots senaste årsredovisning. Den visar att omsättningen ökade från 18.000 till 0,6 miljoner kronor mellan 2021 och 2022. Med övriga rörelseintäkter inräknar var omsättningen 0,3 respektive 0,9 miljoner kronor. Förlusterna ökade i samma veva från 9,3 till 14,4 miljoner kronor.

“Under 2022 har Bonbot lanserat Europas två första helautomatiska glassbarer. I April lanserades den första baren på Sturegatan 20 i Stockholm. Under juli öppnades den adnra baren i samarbete med Tekniska museet i Stockholm”, går det att läsa i årsredovisningen.

Under vinterhalvåret har glasserna också ersatts med soppor.

Dessutom skvallrar förvaltningsberättelsen om att bolaget kanske inte planerar att driva sina alla glassbarer själva framöver.

“Bonbot har utarbetat en ny strategi för partnerskap och franchising.”

Bonbot lanserades officiellt i april 2022 och med sig på resan har Thomas Hartwig flera andra King-veteraner. Under 2021 tog bolaget in 20 miljoner från olika investerare, bland annat Londonbaserade Stride VC och King-grundarnas investeringsbolag Sweet Capital.

Thomas Hartwig har tidigare berättat för Breakit att det finns utmaningar med att ta in kapital till den här typen av satsningar.

“Det finns en skevhet i hur kapital går till ‘icke fysiska’ verksamheter som spel eller AI, trots att verksamheter som är relaterade till hårdvara står för största omsättningen”, sa han då.

Läs mer