Boards on Fire drog igång i Växjö 2020, med vd:n och medgrundaren Mats Ekenstam i spetsen. Bolaget har utvecklat en SaaS-lösning som enkelt förklarat är en digital “dashboard” (instrumentbräda) för daglig styrning och förbättringsarbete. De största kunderna finns idag inom tillverkningsindustrin, men även till exempel inom lager- och logistik, e-handel och offentlig sektor. “Vår plattform blir ett första steg att snabbt få ut information i hela verksamheten, istället för att skriva för hand på mängder av olika whiteboards ute i fabriken. Det blir navet för att visualisera viktig data och nyckeltal i en samlad bild”, säger Mats Ekenstam. Nu stänger bolaget in en runda på drygt 10 miljoner kronor, till en värdering på 84 miljoner kronor pre-money. Bland investerarna finns bland annat den tidigare hockeyspelaren Mattias Weinhandl, som har sadlat om till affärsängel. Även Smålandsentreprenörerna Torbjörn Lindgren och Torbjörn Gustafsson har gått in med kapital. Den förstnämnda ska Mats Ekenstam ha kommit i kontakt med under våren efter att ha besökt Breakits Funding Day-event. “Det var grymt. När jag såg honom på scenen tänkte jag ‘att den ‘gubben har investerat i många bolag, han passar perfekt’. När vi började snacka insåg jag att han passade perfekt in värderingsmässigt och relationellt, och han är ju från Ljungby vilket såklart är en bonus.” Mats Ekenstam lyfter också fram att samtliga anställda på bolaget fick chansen att bli delägare i bolaget på samma villkor som övriga investerare. “Vi är ungefär 17-18 personer idag och alla valde faktiskt att ta köpa in sig, vilket känns riktigt bra. Det kanske är andra som har gjort det, med det känns ändå som att det är nåt unikt.” LÄS MER: Sveriges 199 viktigaste affärsänglar – namnen, investeringarna, sektorerna och pengarna Idag är MRR (de månatliga återkommande intäkterna) uppe i cirka 600.000 kronor. I slutet av året beräknas de nå 1 miljon kronor, och till det första kvartalet nästa år planerar de också att nå lönsamhet. Mats Ekenstam säger att det nya kapitalet nu framförallt ska gå till att bygga ut säljfunktionen i bolaget. “Vi blöder ju fortfarande lite, så det är ju dels till det och på sikt ska vi även gå mer globalt. Men framförallt handlar det nu om att anställa nya på säljdelen och verkligen komma igång på allvar med den biten, säger han och fortsätter: “20 av de 100 största bolagen i Sverige har redan hört av sig till oss helt självmant för att de är intresserade av vad vi gör. Så det finns en enorm potential om vi kan lägga mer resurser på att själva nå ut.