Malmö-baserade Golden Concept, med grundaren och vd:n Puia Shamsossadati i spetsen, har vuxit snabbt med god lönsamhet sedan de drog igång 2015. Bolaget har specialiserat sig på olika sorters tillbehör i guld, där målgruppen inte sällan är förmögna kändisar. Första produkten var ett mobilskal i guld. Tack vare tidiga delningar från fotbollsspelare som Cristiano Ronaldo, Lionel Messi och Neymar fick bolaget ordentlig fart, enligt Puia Shamsossadati. Hela bolagets story kan du läsa i den här matiga Breakit-intervjun från ifjol. “FORTSATTE ATT INVESTERA” Produkten som de säljer mest av idag är ett slags exklusivt hölje av guld som kunden stoppar in sin Apple Watch i, för att den ska bli mer som en lyxklocka. Under 2021 hade intäkterna stigit till hela 85,5 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 35,9 miljoner kronor. En marginal på över 40 procent med andra ord. Nu visar det sig dock att bolaget har backat en aning. Under 2022 sjönk omsättningen till 81 miljoner kronor, samtidigt som rörelsevinsten krympte till 22,1 miljoner. Detta enligt det färska bokslutet, som Breakit har tagit del av. “2022 var präglat av en turbulent global ekonomisk situation med krig och inflation som påverkade konsumenter och företag över hela världen. Trots dessa utmaningar har Golden Concept lyckats leverera ett stabilt resultat och bevarat sin position på marknaden”, skriver bolaget. Utgiftsposterna som framförallt har ökat är “övriga externa kostnader” och “övriga rörelsekostnader”. De säger sig ha bland annat ha fortsatt satsa på utveckling av olika slag. “Golden concept fortsatte att investera betydande resurser i produktutveckling och innovation för att erbjuda unika och kvalitativa produkter till sina kunder. Bolaget har strävat efter att vara i framkant när det gäller design och teknologi för att skapa differentiering och ett starkt varumärke”, skriver bolaget i årsredovisningen. Ägarna unnar sig ändå en ny utdelning på 7 miljoner kronor – dock en mindre sådan än den på 12 miljoner kronor förra året.