Sök ikon

Nakd drog i nödbromsen – men förlusten blev ändå skyhög

Oscar von Konow, tillförordnad vd Nakd. Foto: Press

Nakds åtgärder för att bli lönsamma ska redan ha gett resultat på flera områden och redan i år räknar vd:n Oscar von Konow att verksamheten ska bli lönsam. Men under fjolåret visade bolaget fortfarande upp en förlust på hela 580 miljoner kronor.
”Att ställa om ett bolag som omsätter över 2 miljarder kronor med fysiska produkter och långa ledtider gör man inte på en kaffekvart", säger han till DI.se.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Modebolaget Nakd bestämde sig förra året för att verksamheten var tvungen att bli lönsam. Under 2021 hade omsättningen vuxit till 2,3 miljarder kronor i koncernen, men samtidigt hade förlusterna på sista raden ökat till hela 543,4 miljoner kronor. 

I januari 2023 berättade också den tillförordnade vd:n Oscar von Konow att utvecklingen gick åt rätt håll.

“Vi går med stormsteg mot lönsamhet på bolagsnivå och kommer att nå det under 2023”, sa han då

Nu har Dagens Industri tagit del av nya siffror som visar hur det egentligen gick för Nakd under fjolåret. De skriver att omställningen förvisso började ge resultat i augusti 2022 när onlinehandeln i koncernen blev lönsam. Samtidigt landade förlusten på helåret ändå på 580 miljoner kronor. 

”Att ställa om ett bolag som omsätter över 2 miljarder kronor med fysiska produkter och långa ledtider gör man inte på en kaffekvart. Ungefär hälften av det negativa resultatet kan kopplas till engångskostnader. Vi minskade organisationen, och sa upp avtal med agenter och distributörer i vår återförsäljningskanal”, säger Oscar von Konow till tidningen.

Omsättningen ökade till 2,4 miljarder kronor under året.

Enligt Oscar von Konow ska hela verksamheten vara lönsam på ebitda-nivå (före skatter och avskrivningar) sedan maj månad i år. När de känner sig säkra i lönsamheten vill de återigen börja trycka på tillväxtgasen. Något som är tänkt att ske under årets fjärde kvartal.

”Planen är att cementera lönsamhetsnivån, därefter kan vi trycka på med marknadsföring och få maskineriet att växa”, säger Oscar von Konow.

Läs mer