Det är Danmarks branschetta inom kosmetik, Matas, som förvärvar Kicks som gick samman med Skincity tidigare under det här året. "Efter nästan 75 år på dansk mark och fem år med en snabb digital omställning, tar vi idag det stora klivet ut i Norden. När vi nu går ihop med Kicks och Skincitys kompetenta och dedikerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland, kommer vi tillsammans bygga en nordisk marknadsledare inom skönhet och välbefinnande", säger Matas vd Gregers Wedell-Wedellsborg. Pressmeddelandet om affären innehåller inte någon information om köpeskilling. Matas omsätter motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor och har satsat mycket på det digitala området under de senaste åren. Kombinationen Kicks och Skincity omsätter 4,5 miljarder kronor där runt en tredjedel kommer från e-handelsaffären. “När Kicks Group med KICKS och Skincity nu blir en del av Matas skapas norra Europas absolut ledande grupp inom skönhet. Det har varit fantastiskt roligt att tillsammans med ledning och medarbetare vara med och utveckla KICKS Group från en butikskedja med blygsam e-handel, till en omniaktör med ett ledande kunderbjudande i alla kanaler. Jag är övertygad om att den här affären kommer att göra KICKS och Skincitys kunderbjudanden ännu starkare”, säger Mia Brunell Livfors som är vd för Axel Johnson. Kicks, som sedan i början av årets leds av Hanna Graflund Sleyman och som är stor konkurrent till Lyko, grundades 1991. Axel Johnson blev ägare 2002 och tar i och med försäljningen ännu ett steg bort från konsumentaffären och det man kan kalla sällanköp. I slutet av förra sommaren sålde Axel Johnson varuhusgruppen Åhléns. Affären väntas bli helt klar under det tredje kvartalet i år. Matas avser att driva vidare Kicks och Skincity som separata varumärken.