Be Real är fotoappen som ska vara en motvikt till insugna magar och stajlade frukostdukningar på Instagram. Idén är att bjuda på äkta liv med tvingande medel. Användarna får en notis om när det är dags att ta en bild och publicerar då två foton i ett – en selfie och vyn som den porträtterade användaren ser (ett möte, ett gymgolv eller en kö till baren typ). Är det äkta vi vill vara på sociala medier (Breakits Julia Lundin och Åsa Johansson gick till botten med den frågan och testade appen i en vecka, läs här) så är Be Real rätt. Tiktok har landat i analysen: “nä, vi vill nog inte vara så äkta i alla fall.” Det kan man utläsa av sociala medier-jättens agerande när den nu skrotar sin Be Real-klon Tiktok Now, skriver The Verge. Tiktok har inte gett en officiell förklaring till varför bolaget lägger ner satsningen som skulle generera ”autentiska och spontana möten”, en satsning som först såg dagens ljus för mindre än ett år sedan. Men luften verkar ha gått ur hela genren. Be Real är inte längre den sensation som den en gång var. New York Times summerade utvecklingen med orden ”de har tröttnat på att vara äkta” i april och hänvisade till ett tapp på 61 procent i dagliga Be Real-användare mellan oktober och mars. Användardatan kom från en tredje part.