Maj blev en ny bottenmånad för e-handlarna. Det blev den sämsta månaden sedan i januari för e-handlarna och nedgången på 12 procent var en av de kraftigaste sedan e-handeln tog fart för 15 år sedan, enligt Svensk Handel. Nu kommer Svensk Handels Handelsbarometer för juni och den visar en liten gnutta optimism (om än från låga nivåer) – ett ljus i mörkret som har varit 13 månader i följd med negativ framtidssyn. ”Månadens resultat ligger i linje med vad andra övergripande ekonomiska indikatorer nu visar, alltså en ökning från låga nivåer. Huruvida det är en vändning vi nu faktiskt ser låter vi vara osagt. Vi är fortsatt oroliga för att konsumenternas köpkraft urholkas ytterligare”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel. Det är de fysiska butikerna som hoppas att handeln tar fart under sommarmånaderna, när man välkomnar semesterfirare och turister. E-handlarna fortsätter dock i stort sett i samma pessimistiska spår. Det handlar inte om att kunderna blir färre utan snarare att de inte spenderar lika mycket pengar. Men allt är inte nattsvart, säger Sofia Larsen. ”Vi ser att konsumenterna fortsätter att handla på nätet och det finns företag som går riktigt starkt. Men många företag konkurrerar på en global marknad och då krävs att dessa ges rätt förutsättningar för att konkurrera på lika villkor, vilket inte alltid är fallet.” Svensk Handel-vd:n kritiserar som exempel punktskatten på elektronik, som träder i kraft 1 juli. Hon kallar den ”politisk greenwashing” som leder till att svenska konsumenter får betala mer.