Den Skellefteåbaserade fotobokstjänsten Once Upon har sedan starten för fem år sedan gått från klarhet till klarhet – eller i tillväxt mätt från 6 miljoner i omsättning till snudd på 100 miljoner kronor 2021. Bolagets idé är att låta användarna producera fysiska fotoböcker via mobilen. Ett klassiskt fotoalbum men på ett snabbt och digitalt sätt för 20-talet. Idag finns tjänsten globalt där de största marknaderna är Tyskland, Nederländerna och Sverige. När Breakit skrev om bolaget senast var det i samband med tillskotten Linda Ingolfsdotter, som gick från H&M till hållbarhetschef i Once Upon, och Carro Levy, medgrundare av Facebook-gruppen Heja livet som blir ansvarig för PR och partnerskap. Då var böckerna inte stängda för 2022 men omsättningen väntades landa på drygt 150 miljoner kronor. Nu är årsredovisningen klar och inlämnad till Bolagsverket. Den färska rapporten visar att omsättningen mycket riktigt ökade med över 60 procent till 152,3 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseförlusten något till -14,3 miljoner kronor, från -11 miljoner kronor året innan. USA pekas ut som en framtidsmarknad i årsredovisningen, med en årlig tillväxt på 300 miljoner kronor. Det framkommer också att Once Upon, som fick in över 100 miljoner kronor i en kapitalrunda som leddes av Verdane 2021, fyllt på kassan med ytterligare nära 20 miljoner under fjolåret. Verdane-rundan värderade Once Upon till 350 miljoner kronor. Fotoboksbolaget har inte undkommit det ändrade marknadsläget och höjde under 2022 priset på sin produkt. Detta var ett sätt att balansera de stigande kostnaderna från leverantörerna. Men bolaget ska samtidigt inte ha märkt av någon minskad efterfrågan. Missa inte intervjun med Once Upons medgrundare Linn Andersson om hur hon rekade kapital till bolaget på hemmaplan – och lyckades. Här hittar du den.