”AI och VR är jättespännande tekniker som kommer att påverka e-handeln allt mer de kommande åren. Men när tekniken blir allt mer komplex är det än viktigare att man har koll på sina kunder, sin datastruktur och hur alla olika system kommunicerar med varandra. Det är centralt för att kunna nyttja den fulla potentialen i den snabba teknikutvecklingen vi nu ser”, säger Nina Persson.
Anton Peterson tillägger att det inte finns ett givet svar på vilka stöd och tekniker som kommer att göra skillnad för just ert företags e-handel, utan att det helt beror på produkterna du säljer och kunderna du säljer till.
”Det är lätt hänt att springa efter nya features och tekniker utan att ha analyserat behovet av dem – kundernas behov av dem. För att förstå kundens behov behöver du hjälp av all den data du faktiskt har möjlig tillgång till.”
Här är Nina Perssons och Anton Petersons bästa tips för att kunna skala din e-handel på lång sikt:
1. Förstå din kunddata, hur du använder den och hur du kan optimera värdet av den
Anton Peterson rekommenderar alla e-handlare att ställa sig frågan om vilken kunddata, eller förstapartsdata, de har tillgång till – och sedan använda den datan för att skapa en kundorienterad affärsstrategi.
”Slutmålet är att skapa relevans och få lojala och återkommande kunder. Då är det också din kunskap om kunderna som måste avgöra vilken teknik du ska använda för att kommunicera rätt med besökarna och för att effektivisera viktiga processer.”
Nina Persson betonar här vikten av att dina olika system kan dela kunddata med varandra på rätt sätt.
“Här är det centralt att inte skapa kunddata i silos, helt enkelt för att det blir så mycket svårare att analysera den. Hur datan flödar mellan olika system, och att den kan göra det, är viktigt för alla e-handlare som på allvar vill jobba kunddrivet.”
Dags att expandera er e-handel? Läs mer om hur ni kan gå tillväga och vad BigCommerce kan hjälpa er med här.
2. Bygg en e-handel som kan växa med dig och med nya innovationer – inte en som står i vägen för tillväxt
Utvecklingen rusar framåt, framtidstekniker blir snart självklarheter och det skapar allt mer komplexitet i moderna e-handelslösningar. System ska prata med varandra, integrationer ska fungera sömlöst och data ska flöda på sätt som gynnar affären och shoppingupplevelsen. Därför, menar Nina Persson, är det viktigt att jobba med flexibla och öppna lösningar.
”Försök att välja leverantörer som i så hög grad som möjligt erbjuder öppna API:er. En ökad komplexitet kräver ökad flexibilitet. Du måste kunna anpassa din e-handelsplattform och dina andra system både till din tillväxt, dina förändrade kundbehov och teknikutvecklingen.”
Huset ska inte rasa bara för att du väljer att byta ut en del
En annan term som är viktig att förhålla sig till på samma tema är ’Composable tech stacks’. Det innebär helt enkelt att de olika systemen och tjänsterna som tillsammans utgör din e-handel ska vara individuellt skalbara, utvecklingsbara och utbytbara.
”Huset ska inte rasa bara för att du väljer att byta ut en del – och du ska inte heller hindras från att använda nya tekniska lösningar för att din befintliga infrastruktur inte stödjer dem. När du utvärderar till exempel en e-handelsplattform, se därför till att den både uppfyller er kravspecifikation idag och kan växa med er och era behov”, säger Anton Peterson.
3. Låt datan skapa lönsam tillväxt
”Svensk e-handel har varit duktig på tillväxt – att sälja, marknadsföra och göra innovativa kampanjer. Lönsamhet har inte varit prioriterat, men det har förändrats i och med det nya marknadsklimatet. Och faktum är att nyckeln till lönsamhet ofta kan ligga i all den data du sitter på”, fortsätter Anton Peterson.
Han säger att mediaköp tidigare handlade mycket om att man ville att en viss produkt skulle synas på en viss plattform eller i en viss kanal. Nu har fokus skiftat mot att ta reda på hur varje individuell kund beter sig – och att, baserat på det beteendet, möta kunden på rätt sätt.
Nina Persson håller med och säger att denna djupa kunskap om kunderna kräver att du har ordning på din datastruktur. För att kunna arbeta mer kunddatadrivet tipsar hon också om en nyhet från Alphabet.
“Vilken data har du tillgång till, var finns den och till vilka andra system flödar den? Med denna kunskap blir det lättare att välja strategi och kanaler. Nu kommer dessutom Google Analytics 4 och BigCommerce stöder denna integration från start. Det är en väldigt spännande nyhet som kommer att kunna hjälpa företag att ta stora kliv framåt när det kommer till att jobba datadrivet.”
Är ni redo att växla upp er e-handel? Här kan du läsa mer om hur ni kan gå tillväga och hur BigCommerce kan hjälpa er på vägen.